Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Gastric Sleeve,uitleg en voedingswijze

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Greetje
† IN MEMORIAM

Dieet: Sleeve en lowcarb

Reageer met quote
Bij de Sleeve Gastrectomy wordt een groot gedeelte van de maag chirurgisch werwijderd.

Het deel dat verwijderd wordt heet de ``grote curvatuur`` van de maag.Dat is het grote gedeelte aan de linkerkant van de maag.Dit type ingreep wordt gewoonlijk een ``Sleeve Resectie (uitsnijding)`` genoemd.

De maag gaat qua afmeting en vorm van een rugbybal naar een banaan.Het gedeelte van de maag waar het voedsel naar de darm gaat, de pylorus (maagportier),blijft intact. Dit betekent dat het Dumping Syndroom normaal gesproken niet voorkomt na dit type chirurgie. Het volume van de maag wordt behoorlijk verkleind maar lang niet zo erg als bij de Gastric Bypass operatie. Normaal kan het deel van de maag dat blijft zitten zo`n 100 tot 150 cc bevatten. Deze operatie is het meest te vergelijken met de lapbandoperatie het is tevens een restrictie operatie,dus volume verminderend.

Resultaten of voordelen na de operatie

Je kan minder eten! Door volume verandering van de maag.

Het honger gevoel blijft weg.Dit komt doordat er een groot gedeelte van de maag is weggehaald en daarmee de zone van maag receptoren.(ghreline)

Je hebt, in tegenstelling met de lapband,geen vreemd voorwerp in je lichaam zitten.

Je kan in principe alles eten en drinken in kleinere volumes.Let wel;een gezonde evenwichtige voeding is noodzakelijk!!!

Je kan gewoon koolzuurhoudende dranken drinken en gewone medicijnen slikken.

Deze operatie is echt voor de ``volume eters``

Complicaties na de operatie:

Fistelvorming (3%)

Bloeding<1%)

Complicaties op langere termijn kunnen zijn: reflux(terugvloeien maagzuur naar slokdarm)

In 12% van de gevallen en stenose of vernauwing,behandelbaar met ballondilatatie.

De voedingsaanpassing bij een Sleeve resectie bestaat uit verschillende fases,van vloeibaar,naar een gemixte voeding,tot uiteindelijk een eiwitrijke vaste voeding.De maaltijden zijn veel kleiner dan normaal,en het voedsel moet veel zachter zijn van structuur.Bij elke fase is het belangrijk om voldoende water te drinken.

Hieronder volgt de bespreking van de verschillende fases.

Fase 1

Vloeibare voeding gedurende 14 dagen – 1 maand

Maak gebruik van:

Magere melkproducten

Magere melk

Magere yoghurt

Magere platte kaas

Magere pap+kunstmatig zoet middel

Fruitsappen-groentesappen

Gemixte soep-of bouillon

Eiwitverrijkte bijvoeding

Opmerking:

In het begin dient traag gedronken te worden,1 glas over ongeveer 30 min.

Fase 2

Geleidelijk overschakelen naar een gemixte voeding

Inlassen van de volgende voedingsmiddelen.

toevoegen van kleine hoeveelheden gemixt of gestoofd fruit zonder suiker.
toevoegen van kleine hoeveelheden aardappelpuree en gekookte gemixte groenten.
toevoegen van kleine gekookte vis ,gekookt ei of gepocheerd ei. Als dit goed verdragen wordt kan gemalen vlees/kip toegevoegd worden.
toevoegen van brood,zonder korst.Beleg uw brood met zachte smeerbare kaas,vleeswaren of vis.

Dagschema zachte voeding zonder suiker.

Ontbijt:

1 snede niet vers-brood of beschuiten of toast gesmeerd met minarine met max. 25%vetstof

Zachte belegsoorten

Koffie of thee

10 uur: mager melk product ongesuikerd

12 uur: gemixte ontvette groentesoep,puree,gemixte gekookte groenten,gekookte vis/gekookt ei of gepocheerd ei/gemalen vlees

16 uur: glas fruitsap

18 uur 1 snede niet vers wit brood of beschuiten of toast gesmeerd met minarine zacht broodbeleg

Koffie of thee

20 uur: mager melkproduct zonder suiker

Fase 3

Vaste voeding

Om een gezonde en evenwichtige voeding na te streven baseren we ons op de voedingsdriehoek.

De voedingsdriehoek heeft als doel een idee te geven welke en hoeveel voedingsmiddelen we dagelijks nodig hebben.

Voedingsmiddelen leveren namelijk elk op zich een aantal voedingsstoffen, maar een voedingsmiddel levert nooit alle voedingsmiddelen.

Om alle noodzakelijke voedingsstoffen op te nemen moet men bij gevolg dagelijks voedingsmiddelen consumeren van een totaal verschillende oorsprong die elk op zich bepaalde voedingsstoffen aanbrengen.

De voedingsdriehoek wordt dan ook ingedeeld in 8 verschillende voedingsmiddelengroepen,die elk hun specifieke bijdrage leveren aan een gezonde en evenwichtige voeding.

De boodschap bestaat er dus in om dagelijks verschillende soorten voedingsmiddelen te consumeren.

Verder moet er op gelet worden dat van elke voedingsmiddelengroep een juiste verhouding word geconsumeerd en dat binnen de voedingsmiddelengroep voldoende variatie word aangevbracht.

Drie basispricipes

1.Evenwicht

2.Variatie

3.Gematigheid

Aan te raden voedingsmiddelen na de sleeve resectie

Zachte groenten zoals: gestoofde andijvie,witlof,prei,spinazie,asperges,stoofsla,bl oemkool,tomaten,wortelen,…

Zacht fruit zoals: abrikozen,mandarijnen,pruimen,perzik,blikfruit zonder suiker,…

Appel,peer,grape-fruit,sinaasappel,…

Moeilijk te verteren:

Rauwe groenten

Vezelrijke groenten zoals: bonen,selder,erwten,kolem

Zwaar verteerbare groenten zoals: kolen,spruiten,paprika`s

Gedroogd fruit

chippie

Vliesjes van sinaasappel en pompelmoes.

Vrij te gebruiken zijn ongesuikerde dranken: thee,koffie,mineraal water,spuitwater,onvette vleesbouillon,groentesap,light frisdranken (tot halve liter perdag)

Let echter wel op met vruchtensappen. Zelfs de ongezoete vruchtensappen bevatten namelijk wel natuurlijke suikers welke afkomstig zijn van het fruit zelf

Opmerking:

Vocht dient opgenomen te worden tussen en niet tijdens de maaltijden .drink llangzaam en bij voorkeur geen bruisende dranken.

Algemene richtlijnen na sleeve resectie

Neem aan tafel een correcte houding aan

Gebruik kleine maaltijden en eet rustig,gebruik naast de 3 hoofdmaaltijden nog enkele tussendoortjes

Stop met eten na het eerste gevoel van volheid 1 of 2 happen meer kan braken veroorzaken

Neem voldoende maal``tijd`` om de maaltijd te nuttigen

Drink langzaam maar niet tijdens de maaltijd

Vermijd alcohol,gesuikerde dranken,snoep,koekjes,chocolade

Vermijd het gebruik van zuiver suiker

Beperk de vetten in de voeding.

Bron : Lotgenotenconatact A New Life Obesitaschirurgie

“als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 11:59    
Advertentie
Vrouw Weeggegevens   Stormy
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Weight Watchers

Reageer met quote
Wauw, ik heb echt heel veel respect voor mensen die dit laten doen. Die keuze zal je ook niet zomaar maken maar wat een operatie en risico's. Mijn complimenten voor de mensen die dit doen om hun gezondheid te verbeteren. Dan heb je al heel wat achter de rug.

Berenknuffelsprintje[29.09 t/m 22.12]
wk1:67.4 wk2: wk3: wk4:
wk5: wk6: wk7: wk8:
wk9: wk10: wk11: wk12:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 23:13    
† IN MEMORIAM

Reageer met quote
Hoi Stormy

Inderdaad , dit doe je niet zomaar, je moet ook heel goed nadenken hierover en absoluut niet over 1 nacht ijs gaan.
Het geldt voor je hele leven en je moet zeer verantwoord leven.
Ik ben heel blij dat het bestaat want als je in zo,n situatie zit en geen uitweg meer ziet is dit de enige weg die je nog kunt gaan.
Jij ook heel veel succes met afvallen Erg blij
groeten Greet Erg blij

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 22:46    
Vrouw Weeggegevens   Nanske
Ik wil afvallen bij de weegclub

Dieet: Ik krijg een sleeve

Reageer met quote
Het werkelijk doen....

dat duurt ongeveer een maand of 9-10
vanaf het moment dat je voor het eerst in het ziekenhuis bent geweest tot aan de operatie.
(in mijn geval dan)

Ik ben in Februari 2008 voor het eerst naar het ziekenhuis geweest
Maart naar Hilversum naar het Obesitas kliniek voor de vooronderzoeken.
Eind maart nog eens voor gesprekken
Half mei contact gehad met ziekenhuis de operatie mocht gebeuren.
juni gesprek met de arts gehad van welke operatie mogelijk is (maagbandje Bypass of Sleeve)
Juli terug omdat ik en partner er nog eens over wilde denken wat...
en nu sta ik op de wachtlijst voor sept okt.

Het is geen kleine operatie maar de Bypass is heftiger (is mij gezegt)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 15:31    
Vrouw Weeggegevens   Nanske

Dieet: Ik krijg een sleeve

Reageer met quote
Greetje zie ik het goed....

Heb jij een sleeve ondergaan??

ja vertel of kan ik dat hier ergens lezen Lach
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 15:34    
† IN MEMORIAM

Reageer met quote
Hoi Nanske

Allereerst welkom Erg blij
Zie dat je ook voor een belangrijke beslissing staat!

Ik heb vanaf 8 Mei een Sleeve en het bevalt me enorm goed.
Een Gastric Bypass is inderdaad heftiger en je kunt dumpings krijgen.

Hierboven staan alle voor en nadelen die je kunt krijgen met verschillende WLS operaties, zou het goed lezen.Het helpt je heel goed om tot een conclusie te komen en een keuze te maken die bij jou past.
.
Als je een Gastric Bypass hebt kan je absoluut niet meer tegen suiker, als je dat neemt dan kan je flauwvallen , duizelig, onwel worden.
Alcohol net zo.

Sommige mensen nemen juist een Gastric Bypass zodat ze dan geen suiker meer kunnen nemen vanwege de dumpings en dat weerhoudt ze dan van smokkelen.

Zelf had ik altijd honger, zoet of vet het maakte niets uit wat ik at. Ben zoals ze dat noemen een volume eter maar ook een zoetekauw en heb een koolhydraatintolerantie, dat wil zeggen ik wordt naar van suiker zetmeel snoep zoetstof e.d.

Ben enorm blij dat ik deze keus gemaakt heb want ik heb me nog nooit zo goed gevoeld in mijn leven.
Had ook de keus tussen een GBP en een Sleeve.
Een maagband wilde ik niet want dan heb je kans op slipping(verschuiven maagband) , bij sommige mensen gaat het heel goed hoor en die vallen ook heel goed af ,dat is heel persoonlijk.

Met de Sleeve heb je een maag zo klein als een banaan en moet je leren om over de hele dag verdeeld kleinere porties maar wel gezond voedsel tot je te nemen.

Je mag verder alles eten want er is niets met je darmen gedaan.
Bij de Sleeve halen ze het grote ronde gedeelte, zeg maar dat gedeelte dat aan de linkerkant zit als je je linkerhand op je maag legt weg.De hongerreceptoren worden dan weggehaald,die produceren het hormoom Grehlin dat seintjes naar je hersenen zendt om te zeggen dat je honger hebt of vol zit.

Bij de meeste mensen met zwaar overgewicht werken die niet meer goed en daardoor heb je constant honger.
Dus je maagje zit dan aan de rechterkant. Je kunt het daarna ook heel goed merken want je krijgt geen dikke maag meer die helemaal vol zit.
Een stuk van de lever zit nog over je maag heen en als je verkeerd eet dan zwelt die ook nog op.

Daarom adviseren ze dan ook een koolhydraatarm dieet 14 dagen voor de operatie om dat stuk lever te laten krimpen om dan beter bij je maag te kunnen, dat scheelt een boel nasleep en complicaties want ze kunnen er dan heel goed bij.Modifast is daar heel geschikt voor.

Er zijn mensen die ik ken die een maag van 5 liter inhoud hadden en die mensen zijn ook dolgelukkig hiermee en zijn 60 tot 100 kg afgevallen.
Als je eerst een Sleeve doet en het lukt niet om genoeg af te vallen kan de chirurg nog een mini GBP erbij doen of een DS om het resultaat verder te laten gaan maar in veel gevallen is dat helemaal niet nodig.

Normaal hoort de Sleeve ook als onderdeel van een DS, dus een kleine maag en stuk weg van de darmen
Dit zijn ook vaak mensen van 198 kg dus extreem hoog overgewicht die dat erbij hebben.

In ieder geval komt het erop neer dat je er goed bij moet nadenken wat het beste bij jou past.

Je zou nu al moeten beginnen met het aanwennen van een klein boterhambordje te eten, met een kleuterbestek en heel goed leren kauwen. Je moet je heel bewust er van zijn dat deze ingreep geldt voor je hele leven.

Je kunt geen borden boerenkool of iets dergelijks eten maar alles met mate en je moet bewust met eten omgaan.

Voor mij geldt de nachtmerrie van het dik zijn veel zwaarder dan het minder en bewuster eten.
Dus heb ik deze keuze gemaakt en ik heb voor mij precies de juiste keuze gemaakt want het gaat enorm goed met mij en ben bijna 30 kilo kwijt vanaf 8 Mei.

Ben afgestapt van suiker en zoetstof en alles smaakt prima.
Zelf eet ik 8 kleine porties per dag en dat bevalt ook heel goed.

Heb alleen wat last van Maagzuur maar daar heb je Omeprazol voor van de huisarts.

Je blijft je leven lang onder controle maar dat is alleen maar goed, zo voel je je veilig.

Ik ken veel Sleevers die allemaal heel gelukkig zijn hiermee en het gaat ook heel goed met ze. Je moet er altijd bij nadenken dat elke operatie een risico inhoudt maar dat risico geldt ook als je te zwaar weegt en dat is ook gevaarlijk.

Ik sport nu veel, skeeler zelfs en ben blij dat ik op mijn leeftijd dit nog mag beleven, ben 57 jaar,
.
Als je nog jonger bent dan ik kan je nog langer genieten van een goede en gezonde manier van leven en je kunt leuke kleren dragen en genieten van alles wat er is en bent weg uit de gevangenis van overgewicht.

Heb altijd gedacht ik moet het zelf proberen en wilde flink zijn om het zelf te doen maar je kunt ook te lang wachten, zonde van de tijd.

Ik wens je heel veel succes met je keuze en wil je wat weten dan kan je me altijd mailen .

groeten Greet Erg blij

p.s onder mijn mails staat ook mijn eigen site kan je even kijken hoe en wat, ook wat foto,s.
groetjes

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 16:58    
Vrouw Weeggegevens   Stormy
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Weight Watchers

Reageer met quote
Bbbrrr Greet, ik werd wat licht in mijn hoofd van je uitleg. Geschokt Ben dan ook een echt watje wat prikken, operaties, ziekenhuis, etc. betreft. Helaas kom ik er vaak ivm hartklachten dus een gezond BMI is erg belangrijk voor mij. Echt heel goed dat je deze keuze hebt gemaakt want het gaat toch om je gezondheid, meer nog dan de buitenkant zeg maar. Maar wel een dingetje.....jij bent 57????? Heb je gelijk met de operatie een facelift gehad ofzo? Jeetje, mocht willen dat ik er over 20 jaar zo uit zie. Ik ga me eens verdiepen in low carb, ben benieuwd. Heb je op RTL die man van 500 kilo gezien vanvaond? Heftig zeg.

Berenknuffelsprintje[29.09 t/m 22.12]
wk1:67.4 wk2: wk3: wk4:
wk5: wk6: wk7: wk8:
wk9: wk10: wk11: wk12:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 22:41    
† IN MEMORIAM

Reageer met quote
Hoi Stormy

Sorry dat ik zo laat reageer maar ik was erg druk met het verven van het huis van onze zoon
Erg blij
ja heb deze man gezien werd er verdrietig van.
Deze man had het ook over een gevangenis die je met je meedraagt.
Was alleen verbaasd dat de familie weer binnen kwam met allerlei eten wat niet goed was, zelfs die baby at Mac. Donalds
Die andere jongen werd volgens mij kortgehouden door zijn moeder omdat haar andere zoon was overleden wilde ze deze zoon aan zich binden.
Ze mestte hem gewoon vet onder het mom van moederliefde, niets zo schadelijk en egoistisch dan dat.
Ook al is het verschrikkelijk voor haar om haar andere zoon te moeten verliezen.
Niets zo vreemd als de mens.

ja ben 57 jaar en een glad gezicht zit een beetje bij ons in de familie, dus dat is nog een mazzeltje bij dat overgewicht.
Jij ook heel veel succes
groeten greet Erg blij

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 11:26    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1