Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Feit of mythe: krimpt je maag als je minder eet?

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder

Dieet: Gezond eten met minder KH

Reageer met quote
Ik kwam dit artikel tegen en ik dacht altijd dat de maag krimp als je minder eet.

Feit of mythe: krimpt je maag als je minder eet?
door Susan Dalstra

Het is een alom bekend verhaal onder lijners: als je wat minder eet, krimpt je maag. Maar: is dat wel echt waar of een broodje aap?

Jarenlang namen we aan dat als je minder eet, je maag krimpt. Een kleinere maag zit sneller vol dus eet je minder en val je af. Eigenlijk een soort doe-het-zelf maagverkleining dus. Maar helaas: zo eenvoudig is het niet.

600 calorieën
Als je echt wil dat je maag krimpt, mag je maar 600 calorieën per dag eten – dat is de helft van het aantal calorieën dat voedingsdeskundigen vrouwen aanraden als je af wil vallen. Kortom: absoluut geen verantwoorde manier van afvallen.

Niet wenselijk
Volgens maag- en darmarts James Lee is het helemaal niet zo wenselijk om een kleinere maag te bezitten. Je maag is misschien sneller gevuld, maar het betekent niet dat je gedurende de dag minder hongergevoel hebt. Bovendien zorgen dat soort extreme diëten juist dat je kilo’s aankomt zodra je weer in een normaal eetpatroon vervalt. Hallo jojo-effect!

Hongerregulerende hormonen
De magen van mensen met obesitas verschillen helemaal niet veel van de maag van iemand met een normaal gewicht, stelt het magazine Gastrentrology. “De grootte van de maag is niet de belangrijkste factor bij het afvallen”, zegt James. “In plaats van tegen je eigen lichaam te vechten, kan je beter die hongerregulerende hormonen tevreden houden door veel vezels en eiwitten te eten.
Ook ervoor zorgen dat je maag nooit zo leeg is dat je rammelt van de honger, kan overeten tegen gaan.”

Hij adviseert verder om 5 kleine maaltijden per dag te verorberen in plaats van 3 grote en genoeg slaap te pakken om de hormoonhuishouding op orde te houden.

Bron: HLN. Beeld: Sanne Tulp

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: za 13 feb 2016 14:15    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator

Dieet: OERgezond

Reageer met quote
Ik vraag me af in hoeverre het klopt dat (zeer) obese mensen geen grotere maag hebben. Er kan immers maar een beperkte hoeveelheid eten in een maag met weinig volume? Ik zie weleens programma's over maagverkleining en dan blijft er na de operatie een stuk(je) maag over wat ongeveer een 'normale' maat heeft: sinaasappel grootte.
Maar ze heeft het ook over 'iets minder eten'... ik denk dat het over een andere doelgroep gaat. Erg blij Erg blij Erg blij

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 16 feb 2016 9:02    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1