Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Een heerlijke roomboter kerstkokoskoek!

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   love- to-cook
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 10-4-2014
Berichten: 11686
Dieet: Gezond eten


  Reageer met quote
Een heerlijke roomboter kerstkokoskoek.



Oven voorverwarmen op 160°C.

Ingrediënten voor ca. 20 à 24 porties:

250 gram grasroomboter (kamertemperatuur);
125 gram amandelmeel;
150 gram geraspte kokos;
3 gram gemalen steviablaadjes (gedroogd);
rasp van de schil van een 1/2 citroen;
½ theelepel vanille bourbon poeder;
4 eieren;
Evt. 100 gram 85% chocolade voor garnering.

Bereiding:

Begin met het schuimig kloppen van de 4 eieren.
Klop vervolgens de boter met de stevia luchtig (stevia moet goed vermengd zijn, ca 2 minuten)
Voeg vervolgens al roerend heel langzaam het ei toe. Zodra alle ei is toegevoegd en goed vermengd, stop je met mixen.
Doe nu de amandelmeel, kokosrasp, vanille bourbon en citroenrasp erbij en mix dit wederom door elkaar.
Doe het in een bakvorm die je hebt bekleed met bakpapier. Strijk de bovenkant glad. Hoe kleiner de bakvorm, hoe hoger de koek. Wil je een wat plattere koek, neem dan een wat grotere vorm. Ik gebruikte een vierkante vorm van 20 cm.
Bak het 30 minuten in de voorverwarmde oven (iets minder lang als je koek dunner is).

Als de koek (bijna) is afgekoeld, kun je de koek nog van een laagje chocolade voorzien. Smelt een chocoladereep au bain marie en bestrijk hiermee de bovenkant van de koek of de koek rondom of dip alleen de zijkanten erin. Ik heb door de chocolade ook nog 2 druppeltjes stevia (95% steviolglycosiden) geroerd. Af laten koelen in de koelkast.

Halfwarm smaakt de koek al heerlijk. Lekker sponzig.

Met chocolade bewaar ik de koek in de koelkast, waardoor de koek ook wat harder wordt. Nog steeds heerlijk. Doordat er zoveel boter in zit, heb je aan een klein beetje genoeg. In eerste instantie had ik de koek in 12 stukken gesneden, maar die blijken veel te groot. Uiteindelijk snijd ik deze nog eens door de helft en hebben we dus wel 24 stukken!

Voedingswaarde per stuk (uitgaande van 20 stuks):

Koolhydraten: 1,30 gram;
Vetten: 19,73 gram;
Eiwitten: 3,33 gram;
Calorieën: 198.

Geniet ervan.

Bron: http://www.gezondlevenmetpien.nl/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 dec 2014 19:47    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1