Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Dr.Frank: Amandelmelk

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Emilie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 3-10-2012
Berichten: 2828
Dieet: Dr Frank


  Reageer met quote
Dr. Frank en Low-carb: Zelf amandelmelk maken
Amandelmelk is zacht en een beetje zoetig.
Amandelen moet je wel 8 tot 12 uur weken in een ruime kom met koud water. Zoals de meeste rauwe noten. Dit omdat er enzym remmers en fytinezuur in zit. Door de amandelen te weken en daarna goed af te spoelen is dat allemaal weg. Ze worden lichter verteerbaar en doordat de amandel begint te kiemen stijgt de voedingswaarde met 200%. De bruine schilletjes hoef je er niet af te halen.
? 500 ml geweekte en gespoelde amandelen
? 1250 ml water
In de blender en een minuutje laten draaien, of langer. Totdat de amandelen helemaal fijn zijn. Door een fijne zeef zeven en dan is de amandelmelk klaar! Een snufje zout zorgt ervoor dat de smaak beter tot haar recht komt.
Je kan het als basis voor je superontbijtje of smoothies gebruiken, in plaats van water. Je groene smoothies worden smeuïger en zachter van smaak. Of je maakt de melk nog lekkerder met Stevia, en wat vanille aroma.
Als je aan het experimenteren slaat verzin je vast nog lekkerdere combinaties. Ik bewaar het een glazen fles wel 5 dagen in de koelkast.
Nog een variatie uitgelegt:
Amandelmelk
Dit heb je nodig:
? rauwe amandelen met vlies (niet geroosterd)
? water
? blender
? theedoek of notenzak
Bereiding:
Week de amandelen ca. 8 uur (of een nacht) in ruim water. Spoel de geweekte amandelen daarna goed af en doe ze in de blender. Vul de blender met water totdat je ongeveer 1/3 amandelen hebt en 2/3 water. Pureer in de blender tot er geen stukjes meer in zitten. Haal dit mengsel door een zeef met een theedoek erin of door een speciale notenzak.

Knijp of wring de doek uit tot er alleen amandelpulp over is (deze pulp kun je weer gebruiken voor bijv. broodbeleg, het maken van koekjes, etc.).
Varieer door ook dadels toe te voegen in de blender, of voeg bijv. vanille of stevia toe. De amandelmelk is ongeveer 4 dagen houdbaar in de koelkast.

Bekijk hier de video voor het maken van amandelmelk: http://www.youtube.com/

Bron: Ben Licher

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 09 mrt 2013 0:26    
Vrouw Weeggegevens   Costar
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 29-3-2004
Berichten: 423
Dieet: Atkins
Woonplaats: Brabant


  Reageer met quote
Hallo,

Alpro heeft nu Amandel melk. 3 kh per 100 ml dus nog beter dan soja melk.

Tipje..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: do 21 mrt 2013 20:12    
Vrouw Weeggegevens   Emy
Ervaringsdeskundige Lowcarb


Geregistreerd op: 28-11-2010
Berichten: 4374
Dieet: Lowcarb
Woonplaats: Noorwegen


  Reageer met quote
Alpro soya melk ongezoet heeft er maar 0,2 per 100 ml.

Maar het lijkt me een boel werk met de amandelmelk, dan is het zeker makkelijker om hem kant en klaar te kopen Lachen
Let wel op als je het gaat drinken, 1 glas is al minstens 200 ml.. is dan 6 kh. interessant dat er op het label van de amandelmelk bij de ingredienten suiker staat, nog voor de 2% amandelen. Dan zou je het toch beter zelf kunnen maken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 21 mrt 2013 20:34    
Vrouw Weeggegevens   Emilie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 3-10-2012
Berichten: 2828
Dieet: Dr Frank


  Reageer met quote
Emy schreef:
Alpro soya melk ongezoet heeft er maar 0,2 per 100 ml.

Maar het lijkt me een boel werk met de amandelmelk, dan is het zeker makkelijker om hem kant en klaar te kopen Lachen
Let wel op als je het gaat drinken, 1 glas is al minstens 200 ml.. is dan 6 kh. interessant dat er op het label van de amandelmelk bij de ingredienten suiker staat, nog voor de 2% amandelen. Dan zou je het toch beter zelf kunnen maken!


Hoi Emy,
ja vandaar het recept toch maar geplaatst Idee
Ach en het maken valt toch wel mee Vraag
Het is alleen geduld hebben Lach
En erg lekker zonder de toevoegingen smullen
Groetjes, Emilie

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 21 mrt 2013 22:23    
Vrouw Weeggegevens   Emy
Ervaringsdeskundige Lowcarb


Geregistreerd op: 28-11-2010
Berichten: 4374
Dieet: Lowcarb
Woonplaats: Noorwegen


  Reageer met quote
Emilie, voor amandelmelk zou ik het geduld niet hebben Lach
maar dan heb ik ook geen noodzaak om het te gebruiken.

Andere dingen daarentegen kan ik best de hele dag voor in de keuken staan. Dus het heeft met mijn wil te maken.
Ik gebruik soyamelk ongezoet of slagroom voor de meeste dingen die melk nodig hebben. Kan me voorstellen dat amandelmelk lekkerder is om gewoon te drinken. Zachter van smaak.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 22 mrt 2013 8:39    
Vrouw Weeggegevens   Emilie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 3-10-2012
Berichten: 2828
Dieet: Dr Frank


  Reageer met quote
Emy schreef:
Emilie, voor amandelmelk zou ik het geduld niet hebben Lach
maar dan heb ik ook geen noodzaak om het te gebruiken.

Andere dingen daarentegen kan ik best de hele dag voor in de keuken staan. Dus het heeft met mijn wil te maken.
Ik gebruik soyamelk ongezoet of slagroom voor de meeste dingen die melk nodig hebben. Kan me voorstellen dat amandelmelk lekkerder is om gewoon te drinken. Zachter van smaak.


Ik laat ook anijsmelk trekken smullen
Gewoon een literpak, en daar doe ik een handje anijszaadjes in, en dan minstens 24 uur in de koelkast laten staan!!!
Beetje stevia er bij..... smullen
Ow, wél een zeefje gebruiken hoor, anders drink je zaadjes ahahhaha
De amandelmelk, nou mijn zoontje mag absoluut geen suiker!!!
En hij mocht ook eerst geen gewone koemelk Sip
Soja melk trouwens ook niet helaas....Pfff
We hadden toen geitenmelk, wat dat kon hij wel verdragen Lach
ja, en wat geef je een kind voor lekkers dan Vraag
Dus zo ben ik op de amandelmelk gekomen Cool
En dat heb ik vervolgens weer opgezocht op Google Idee
Lang leve Google Heelblij
En ik kan me voorstellen, dat je de gewone sojamelk soms beu zou kunnen zijn van smaak, en dat je wel is wat anders zou willen proeven Idee
Zelf kan ik ook niet tegen soja, dus de soja melk ook niet helaas Sip
Maar het trucje werkt natuurlijk met alle soorten vloeistof Idee
Dus ook met de sojamelk Lach
Ach, je hoeft er weinig tijd voor te besteden toch Vraag
Het staat in de koelkast, en het gaat van zich zelf Cool
Maar waarschijnlijk vind jij andere dingetjes véél lekkerder, en besteed je daar meer aandacht aan ihihihi
Zo, en nu ga ik hier snel nog een uurtje doorwerken Erg blij
Tot laters Lach
Groetjes, Emilie

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 22 mrt 2013 11:36    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1