Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Gezond eten
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

De zeven dieetfouten! Welke maak jij?

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   love- to-cook
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 10-4-2014
Berichten: 11936
Dieet: Gezond eten


  Reageer met quote
De zeven dieetfouten! Welke maak jij?

Te weinig eten of een crashdieet volgen:

Het klinkt misschien vreemd maar als je langdurig te weinig eet, ziet jouw lichaam dat als hongersnood. Jouw lichaam zal dan van alles doen om te overleven. Het zal de stofwisseling (verbranding) in het lichaam op een lagere stand zetten, waardoor je lichaam ineens minder calorieŽn zal verbruiken dan voorheen. Ook zal je lichaam zijn spiermassa als energiebron gebruiken, terwijl je juist vetverbranding wilt. Je spiermassa neemt af en daardoor ook het energieverbruik van je lichaam, zodat jij dus minder energie (en calorieŽn) nodig hebt.

Voldoende eten en de juiste recepten kunnen dit voorkomen. Dus nooit meer honger tijdens je dieet kan dus echt! Eiwitten geven je een vol gevoel en zorgen dus voor minder verlies van je spiermassa tijdens het afvallen. Dit is cruciaal, omdat de spieren juist grote energieverbruikers zijn in het lichaam. Dit is ook de reden waarom mannen vaak gemakkelijker afvallen dan vrouwen. Mannen hebben simpelweg een grotere spiermassa dan vrouwen.

Onbewust teveel calorieŽn binnenkrijgen:

Zelfs als je heel goed oplet met het niet teveel eten van koolhydraten, kan het toch zijn dat je teveel calorieŽn binnenkrijgt, bv. door onderbewust te grote hoeveelheden te eten, door te kiezen voor te vette producten of door (te) veel alcohol te drinken.

Als je meer calorieŽn binnenkrijgt dan je lichaam verbruikt, kom je aan in gewicht, ook al beperk je de koolhydraten! Het lijken open deuren maar toch blijkt keer op keer dat mensen onbewust de fout in gaan zonder dat ze daar erg in hebben.

Het dagelijks bijhouden van een simpel eetdagboek helpt je om dit probleem gemakkelijker en inzichtelijker te maken. Het lijkt misschien een open deur en waarschijnlijk wist je het ook al, maar het is bewezen dat als je een kleiner bord neemt met minder eten je net zo verzadigd bent dan wanneer je een groter bord met meer eten neemt. Een simpele manier om minder koolhydraten binnen te krijgen.

De meeste vrouwen vallen goed af op een dieet van 1200 ŗ 1600 calorieŽn en mannen tussen de 1700 ŗ 2000 calorieŽn. Het calorieverbruik kan per persoon heel erg verschillen en is afhankelijk van leeftijd, geslacht, lengte, hoeveelheid spiermassa en vetmassa, gewicht, erfelijkheid en de hoeveelheid beweging.

De gemiddelde energiebehoefte kan per persoon erg verschillen. Je energiebehoefte is een optelsom van je ruststofwisseling (energieverbruik van het lichaam in rust) en de energie die gebruikt wordt voor alle dagelijkse bezigheden en activiteiten. Het energieverbruik wordt o.a. beÔnvloed door geslacht, leeftijd, hoeveelheid spiermassa, hoeveelheid lichaamsbeweging etc.. Hier vind je een berekening. Vul de gegevens in en je ziet vanzelf je energieverbruik per dag.

Leuk om te doen. Lachen

477,593 + (9,247 x kg) + (3,098 x cm) - (4,33 x jaar) = kcal.
kg = lichaamsgewicht;
cm = lengte in centimeters;
jaar = leeftijd in jaren.
Eerst de bewerkingen tussen haakjes uitrekenen.

In het weekend stiekem teveel eten of drinken:

Vaak gaat het volhouden van je dieet door de week beter dan in het weekend. Gedurende de week ben je bv. aan het werk en heb je vaak meer regelmaat in je eet- en leefpatroon.

In het weekend is dit vaak anders. Er is dan minder regelmaat en misschien heb je wat vaker feestjes of etentjes, die er al gauw voor kunnen zorgen dat je veel extra calorieŽn binnenkrijgt.

Ook alcohol is een grote caloriebom! Als jij je doordeweeks goed aan je dieet houdt, maar je in het weekend teveel laat gaan, zal wat er gedurende de week aan gewicht is afgegaan, er in het weekend weer bijkomen.

Te lang een streng dieet volgen:

Je hebt misschien anders gehoord, maar te lang een streng dieet volgen is niet goed. Hierdoor wordt je lichaam zuiniger. Het is het beste om in etappes van 10 weken af te vallen. Afvallen gaat in het begin altijd snel, omdat er ook veel vocht en (glycogeen)voorraden worden verloren. Na een tijdje gaat het steeds iets langzamer.

Veel beter is om geleidelijk af te vallen, omdat je dan veel beter op je streefgewicht blijft. Je lichaam zal zich gaan aanpassen, zodat jij nooit meer terug gaat naar je oude gewicht. Dit bereik jij het beste met gezonde recepten.

Te eentonig eten of te weinig variatie in jouw menu:

Als je heel eenzijdig eet of te weinig varieert, kan je grote tekorten oplopen. Hierdoor functioneert je lichaam niet optimaal en zal ook het afvallen nooit lukken.

Variatie in jouw voeding is dus van cruciaal belang.


Te snel opgeven:

Waarschijnlijk herken je dit wel. Mensen willen het liefst zoveel mogelijk resultaat in zo min mogelijk tijd zien. Afvallen (vet verliezen) kost nu eenmaal tijd! Iedereen die beweert dat ze jou binnen 6 tot 8 weken 15 kilo of meer kunnen laten afvallen, heeft een dieet dat slecht voor je lichaam is, pijn doet omdat je te weinig eet en je in dezelfde tijd weer terug laat jo-jo'en naar je oude gewicht of zelfs meer. Vetverbranding kost tijd. Een kilo lichaamsvet bevat ongeveer 8.000 calorieŽn! Die verbruik je dus niet in 1 dag maar gemiddeld in 10 ŗ 14 dagen. Wees realistisch en stel haalbare doelen voor jezelf. Vergeet niet dat je alleen blijvend gewichtsverlies kunt bereiken door een blijvende verandering in je eet- en leefpatroon. Hoe minder je gaat wegen hoe lager je energieverbruik wordt. Je lichaam zal zich steeds opnieuw moeten aanpassen aan de nieuwe situatie. Soms probeert je lichaam, als het al een tijdje gewicht aan het verliezen is, het afvallen een beetje tegen te werken als overlevingsstrategie. Het is het beste om tijdens een fase dat je gewicht stabiliseert eerst een tijdje te proberen dat gewicht vast te houden en dan weer te starten met de volgende afvalfase. Het is een kwestie van zoeken naar de juiste balans!

Te weinig lichaamsbeweging:

Als je steeds minder intensief gaat bewegen, verbruik je ook steeds minder. Heb je al een beweegprogramma, bv een serie oefeningen die je doet? Pas dit dan minimaal om de 6 weken aan. Als je langdurig dezelfde hoeveelheid beweging hebt, raakt je lichaam eraan gewend.
Jouw uithoudingsvermogen wordt beter en het kost het lichaam minder energie om het vol te houden. Daarom is variatie in je beweegprogramma belangrijk. Door de intensiteit en de routine te veranderen en je oefeningen te veranderen/verzwaren, krijgt je lichaam weer nieuwe prikkels. Het houdt het lichaam alert. Met maar een paar minuten per dag, de juist oefeningen doen, zal je direct resultaat zien. Meerdere keren in de week korter, maar intensief bewegen, geeft meer resultaat dan 1 ŗ 2 keer per week lang sporten/bewegen. Het ligt er ook aan welke oefeningen je doet. Krachtoefeningen zijn ontzettend goed voor je vetverbranding. Ze helpen namelijk mee met het opbouwen van je spiermassa. Spieren gebruiken energie en dus vet ook wanneer je stil zit. Het hebben van een iets grotere spiermassa zorgt er direct voor dat je meer afvalt ook als je tv kijkt.

Bron: http://goedetengezondleven.nl/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht BerichtGeplaatst: wo 16 sep 2015 17:21    
Vrouw Weeggegevens   Nicky303
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 18-9-2016
Berichten: 710
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
'Te veel calorien binnen krijgen' en 'te snel opgeven' zijn denk ik mijn grootste valkuilen.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2016 20:02    
Vrouw   RiannevdW
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub


Geregistreerd op: 30-8-2017
Berichten: 6

Woonplaats: Arnhem


  Reageer met quote
Als ik een valkuil zou kiezen, dan is het toch te weinig bewegen.
Voor mijn werk moet ik de hele dag zitten, en ik probeer wel steevast 's avonds nog wat beweging te krijgen (wandelen, fietsen, yoga), maar ik vind niet dat dat het urenlang zitten genoeg compenseert. Wil eigenlijk proberen ook vaker voor werk en tussen de middag een tijdje echt te bewegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017 11:53    
Vrouw Weeggegevens   elsinaktie
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 26-5-2012
Berichten: 1714
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Te weinig afwisseling in bewegen lijkt mij een valkuil en het stabiliseren van het gewicht een mooie uitdaging

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017 12:18    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1