Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

De Nationale Gezondheidsbeurs

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Greetje
† IN MEMORIAM

Dieet: Sleeve en lowcarb

Reageer met quote
Het belang van Tagatose mag
niet te ‘Light’ opgenomen worden.

Zoetjesaan duikt het op in de rekken van de supermarkt: De producten gezoet met Tagatose.

Enkel onder een microscoop kan je het verschil zien met de traditionele suikerkristallen. Zonder problemen zal dit nieuwe product de smaaktest van de meest fanatieke zoetekauw doorstaan.
En toch is deze nieuwkomer geen gewone suiker. Wel dé suikervervanger van de toekomst!
Tagatesse, de tafelsuiker op basis van Tagatose, moet de grote doorbraak van deze gezonde zoetstof inluiden. Een product, niet alleen op maat van diabetici en obesitaspatiënten, maar ook voor mensen die willen afslanken of gewoon een verstandig alternatief zoeken voor plantaardige suiker.
Totaalpakket aan voordelen

Tagatose is een natuurlijke suiker die uit lactose verkregen wordt. Producten die gezoet worden met Tagatose onderscheiden zich van andere ‘sweeteners’ dankzij hun totaalpakket aan voordelen.

1. Een lage caloriewaarde van amper 1,5 Kcal/g. Bij gewone suiker is dat 4 Kcal/g.
2. Puur natuur! Op basis van lactose, dat we terugvinden in zuivelproducten. Dit is dus geen kunstmatig of synthetisch zoetje (en na behandeling zonder sporen van lactose).
3. Een prebiotisch effect dat zorgt voor een optimale darmwerking en daardoor ook de algemene gezondheid ten goede komt.
4. Een glycemische index van bijna nul. De invloed op de bloedsuikerspiegel is zo goed als nihil, dus ideaal voor diabeten.
5. 100 % tandvriendelijk. Veroorzaakt absoluut geen tandbederf.
6. Niet laxatief: dus ook geen buikkrampen.
7. Temperatuurbestendig!
8. De smaak: vergelijkbaar met suiker, zonder een artificiële nasmaak.

Kort samengevat is Tagatose eigenlijk geschikt voor iedereen: elke persoon die van gezonde voeding houdt, iedere bewuste eter, elke diabeet, jong en oud…

Voor Tagatose moet je de koe bij de uiers pakken

Tagatose is een witte korrelige substantie die in niets verschilt van de doorsnee suiker, zoals die al vele jaren in de voorraadpotten van onze keukens zit. Die we veelvuldig gebruiken als we aan het bakken slaan, zin hebben in een pannenkoek of de koffie liever iets zoeter drinken. De smaak van Tagatose is zelfs volkomen identiek. Nochtans heeft Tagatose in de verste verte niets te maken met de traditionele, plantaardige suiker.

Tagatose is een natuurlijke suiker die uit lactose (melksuikers) verkregen wordt. Hij is in kleine hoeveelheden aanwezig in zuivel en in bepaalde fruitsoorten. Maar in gesteriliseerde koeienmelk zit er bijvoorbeeld wel dubbel zoveel als in sinaasappelen.

Door hydrolyse wordt de lactose opgesplitst in glucose en galactose. Die galactose wordt door middel van een enzymatisch proces dan weer omgezet in D-Tagatose. Na een laatste zuiveringsproces wordt een mooie witte kristalsuiker bekomen, met een heerlijk natuurlijke suikersmaak. De uiteindelijke Tagatose-kristallen bevatten geen enkel spoor meer van lactose en glucose.

Omdat het een natuurlijke suiker is, kan je Tagatose absoluut niet in hetzelfde rijtje zetten als Aspartaam of andere synthetische suikervervangers. Tagatose behoort noch tot de zoetmiddelen, noch tot de polyolen. Dit is een totaal nieuwe, gezonde suiker. Zoveel meer dan Light. Het Bureau Nieuwe Voedingsmiddelen – de zogenaamde Novel Food Unit – bestempelt Tagatose dan ook als een totaal nieuw voedingsmiddel en voegt er aan toe dat het product volkomen veilig is voor de consument. Het is een natuurlijk ingrediënt dat dus ook geen E-nummer krijgt.

Wereldwijde primeur voor Damhert

Oorspronkelijk werd Tagatose ontwikkeld door een Amerikaanse farmaceutische groep bij de behandeling van darmkankerpatiënten. Tagatose herstelt namelijk de darmflora. Later bleek dat er nog andere voordelen aan zaten. De zoetstof heeft geen enkel effect op de suikerspiegel in het bloed, zodat zelfs diabetici hem zonder bijwerkingen kunnen gebruiken. Het caloriegehalte ligt ook een stuk lager dan bij suiker en het risico op tandbederf is onbestaande. Net omwille van de natuurlijke oorsprong komt het menselijk lichaam er niet tegen in opstand.

Dit nieuwe product kadert volledig in de filosofie van Damhert, aangezien wij al meer dan dertig jaar overtuigd zijn dat je bent wat je eet. Van bij het prille begin staan we garant voor een ruim gamma gezonde en lekkere voeding. Die niet geneest, maar wel voorkomt.

Een nul op het rapport? Gelukkig!

Je kunt voortaan dus ook kiezen voor Tagatesse om al je gerechten die heerlijke zoete smaak te geven. Tagatose heeft namelijk een glycemische index van bijna nul. De glycemische index van een koolhydraat is een getal dat aangeeft hoe sterk de glucosespiegel in het bloed omhoog gaat na het eten van een voedingsmiddel. Hoe lager het getal, hoe beter. Voedingsmiddelen hebben niet allemaal hetzelfde effect op de bloedsuikerspiegel. Vetten, de meeste groenten en eiwitrijke producten, hebben nauwelijks invloed. Koolhydraten hebben hierop veel meer effect, maar zelfs de reactie van diverse koolhydraten is verschillend. 100 gram gekookte wortel laat de bloedsuikerspiegel bijvoorbeeld ruim 5 keer zo fel stijgen als 100 gram rauwe wortel, terwijl er toch evenveel koolhydraten worden gegeten. De glycemische index (afkorting GI) is de reactie van de bloedsuikerspiegel op 50 gram koolhydraten van het betreffende product.

Een studie aan de Universiteit van Maryland (1999) toonde aan dat de inname van 75 g Tagatose geen enkele stijging van de glucose in de bloedsuikerspiegel met zich meebracht. Noch bij gezonde testpersonen, noch bij diabetespatiënten. Deze resultaten werden later nog eens bevestigd door een onderzoek van de Onderzoeksafdeling van Menselijke Voeding in Kopenhagen. Net deze uitzonderlijke waarde maakt Tagatose zo uniek. Bij de meeste concurrerende zoetstoffen liggen die waarden immers tientallen, zelfs honderden keren hoger.

Tagatesse is dus een nieuwe en natuurlijke tafelsuiker die perfect geschikt is voor Low Carb-diëten, maar ook voor diabeten, omdat hij absoluut geen invloed heeft op de suikerspiegel.
Ben je niet echt een keukenpiet, dan bieden de kant-en-klare producten met Tagatose wellicht de oplossing: confituren, chocopasta, chocolade, koekjes, cacaopoeder,… noem maar op!

Strijd tussen goed en kwaad

Tagatose bevordert de aangroei van goedaardige darmbacteriën. Tachtig procent van deze suiker wordt pas gefermenteerd in de dikke darm. Daar gaat hij selectief de groei van bifido- en melkzuurbacteriën stimuleren. Deze 'goede' bacteriën produceren op hun beurt bepaalde vetzuren, die 'slechte, ziekmakende' bacteriën remmen. Dit noemen we een prebiotisch effect. Het heeft onder andere een gunstige invloed op de weerstand van het menselijk lichaam en draagt bij aan een gezonde darmflora. Door middel van de prebiotische werking zorgt Tagatose dus voor een optimale darmtransit en wordt het evenwicht in het darmhuishouden op peil gehouden. De spijsvertering vaart er met andere woorden wel bij. Na inname van Tagatose zijn er trouwens geen laxatieve neveneffecten merkbaar. Wanneer niet-suikerpatiënten zich wagen aan een product gezoet met Maltitol zullen ze wel geconfronteerd worden met buikkrampen. Alleen al hierom kan je Tagatose als een kindvriendelijke suiker bestempelen.

Kleine maagjes reageren anders

Om dezelfde redenen als degene aangehaald bij de suikerziekte, zijn Tagatose-producten en gerechten die gezoet werden met Tagatesse sterk aan te raden voor kinderen die kampen met hyperactiviteit. Er zijn verschillende wetenschappelijke studies gedaan naar overgevoeligheidsreacties op suiker. Met name de relatie tussen het gebruik van suiker en hyperactiviteit is onderzocht. Uit vergelijkingen en combinaties van deze onderzoeken blijkt dat suiker op zich niet de oorzaak is van hyperactief gedrag. Een ‘suikervrij dieet’ is dus geen oplossing voor problematisch gedrag. Overmatig gebruik van suiker kan echter wel klachten veroorzaken zoals buikpijn of diarree. Kinderen kunnen zich daardoor vervelend voelen en onrustig en druk gedrag vertonen. Als je de gewone suiker simpel vervangt door Tagatesse, kan je zelf het effect constateren.

Een suikertand hoeft geen rotte tand te worden

Tagatose werkt de vorming van cariës niet in de hand. Gewoonweg omdat de condities die normaal gezien leiden tot tandbederf na het eten van suiker niet gecreëerd worden als je Tagatose consumeert. De bacteriën in de mond kunnen deze suiker namelijk niet fermenteren en ze dus ook niet gebruiken om te overleven en zich verder te planten. De nochtans strenge Amerikaanse Food and Drug Administration gaf de toestemming om dit goede nieuws op de verpakkingen te vermelden.

Ondanks alle tegenkantingen: een superlage caloriewaarde

Alsof dat nog niet voldoende gezondheidsargumenten pro zijn, heeft Tagatose ook nog eens een zeer lage caloriewaarde. Meer zelfs: met zijn 1,5 Kcal/g bestaat er geen enkele andere suiker of zoetmiddel met een lagere caloriewaarde. Bij gewone suiker mag je tellen op een caloriewaarde van 4 Kcal/g. En het verschil met Fructose en Matinol is eveneens groot. In sommige van de Tagatose-producten ligt de caloriewaarde zelfs tot 70 procent lager dan bij een vergelijkbaar product met suiker. Je kunt dus gerust spreken van een revolutionaire lightsuiker. Toch smaakt Tagatose even lekker of zelfs nog lekkerder dan de suiker die we al jaren gebruiken.

De lage caloriewaarde is in de Verenigde Staten al volledig goedgekeurd door de Food & Drug Administration. In Europa draait de papiermolen iets trager – de suiker-lobby zal daar wel voor iets tussen zitten – en dus verschillen de caloriewaarden op de etiketten van Damhert voorlopig nog flink met de werkelijke waarden. Zolang de officiële goedkeuring er niet is, wordt elke zoetstof wettelijk immers gelijkgesteld aan suiker. De wet behandelt enkel de vermelding op het etiket. Via andere kanalen mag de consument wel ingelicht worden over de reële waarden. Maar goed, want het zou zonde zijn dat die info niet zou doordringen tot de verbruiker. De verschillen zijn namelijk gigantisch.

Bron:www.damhert.com

“als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat”

Laatst aangepast door Greetje op ma 02 feb 2009 12:10, in totaal 5 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2009 12:32    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Weg m/d Weegschaal

Reageer met quote
Gwendolyn schreef:
De negatieve berichtgevingen over aspartaam is mij bekend, ik zal ook nooit een product eten als ik weet dat er aspartaam in zit. Ik zou het al helemaal mijn kids niet voeren. Ze zijn niet voor niets verplicht te vermelden dat er aspartaam (bron van fenylanaline) in zit.

Dat is juist het punt Gwen. Het wordt momenteel gebruikt in meer dan 6000 producten, van light dranken tot tandpasta's en zelfs vitaminepillen, vaak zonder dat de consument het weet. Zo wordt het onmogelijk om het te vermijden. En het mag WEL op grote schaal aan producten worden toegevoegd ZONDER vermelding op de verpakking.(bron: Medisch dossier)

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 26 jan 2009 12:36    
† IN MEMORIAM

Reageer met quote
Zag net Odette dat jij al Damhert had geplaatst zal hem even weghalen Lachen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 18:37    
Vrouw Weeggegevens   Anitab2705
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Hallo odette,

Ik heb ook een Actifry.
Ik vind het een heel fijn ding.
Voorgebakken gefrituurde friet kan er in zonder olie. Ze worden dan ook lekker knapperig.
Voorgekookte aardappeltjes (vers) doe ik er in met een klein beetje olijfolie. Ik gebruik niet de volle lepel, maar de helft is genoeg.
Shoarma vlees gooi ik er ook in zonder de olie. lekker en niet droog.
Stukjes kipfelt, kippenvleugeltjes... allerlei groentes
Hier draait dat ding bijna iedere dag.
Ik krijg thuis dit keer geen klachten over mijn "dieetvoer".
Kroketten en bitterballen etc. kunnen er niet in, maar die mag je toch niet eten als je aan het lijnen bent.

Groetjes anita

Ook tegenwind gaat liggen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2009 11:11    
Dagdeal (728x90)

Reageer met quote
Hoi Anita, dank voor je ervaringen met je Actifry, ik twijfel nog steeds, misschien voor moederdag...

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2009 11:34    

Reageer met quote
Greet, wat is jouw persoonlijke mening over Tagatose? Wat je hier gezet hebt is een mediabericht neem ik aan.

Ik moet dat stuk over Aspartaam nog uitwerken, komt eraan.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2009 11:36    
† IN MEMORIAM

Reageer met quote
Hoi Odette

Er staan al heel wat stukken over aspartaam op de site kan ze wel even voor je opzoeken , heb er toen heel wat over geschreven.

Die Tagatesse is prima omdat er niets chemisch aan toegevoegd is,
Dat stofje zit ook in sinaasappels . Denk wel dat het een goede zaak is ook daar normaal mee om te gaan en niet alles overladen met Tagatesse.
Er zijn ook al producten op dieetwebshop met Tagatesse maar je kunt ook van de natuurwinkel nemen zonder toegevoegde suiker of zoetstof .
Destijs zei men ook dat je Canderel gewoon onbeperkt kunt gebruiken, we zien wel nu dat dat helemaal niet kan en zelfs gevaarlijk is geweest. Ikzelf heb er potten van verslonden omdat ik zoetverslaafd ben en het steeds erger werd.

Dus ook met Tagatesse gewoon normaal een lepeltje in koffie of thee of yoghurt en niet te veel. Je komt anders niet van je zoetverslaving af, integendeel.

Van veel sinaasappels en appels eten kom je ook aan!!

Hier nog de produkten van de dieetwebshop:
http://www.dieetwebshop.nl/shop/Diversen-c-46.html
groetsels Greet Erg blij

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2009 12:05    
 Exclusief blond Amsterdam

Reageer met quote
Dank voor de link, ze hebben alles wat ik op de beurs ook gezien heb.
Maar ik ga toch voor geen suiker, het went best snel. En als het toch zoet moet zijn neem ik gedroogd fruit. Ik twijfel alleen over het chocopoeder, dat heb ik nu ook(gewone), maar gebruik maar 5 gram per keer. Kan vast geen kwaad en ik heb net een nieuwe zak open. In Hilversum zit een winkel waar ze Damhert producten verkopen, ik ga daar wel een keer kijken.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2009 14:51    
Onbekend  Tonia
Gast

Reageer met quote
Odette schreef: Er is een nieuwe zoetstof, uit België, die heet Tagatesse. Is gemaakt uit melksuiker. De lactose wordt gesplitst in glucose en galactose en die laatste wordt enzymatisch omgezet in tagarose. Het heeft een zeeeer lage GI en 1,5 calo per gram (vgl suiker=4 calo/gram) Er zijn behalve het poeder ook producten als jam en chocolade verkrijgbaar met dit spul. Het is lekker, geen bittere nasmaak. Info: www.damhert.com. Ik heb een lijst met winkels waar het verkrijgbaar is in NL, dus als je dat wilt weten stuur even je postcode en ik kijk voor je of er een in de buurt is.

De damhert producten zijn ook bij ons in de webshop www.lowcarbclub.nl verkrijgbaar. Omdat we ze pas hebben opgenomen in het assortiment loopt er nog een introductiekorting voor Tagatesse.

Tonia
Naar boven
BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 15:08    
Vrouw Weeggegevens   Janik
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub

Dieet: weight watchers

Reageer met quote
Hallo,
Ik gebruik al enkele weken Tagatesse en ben er heel tevreden over. Vooral de smaak is heel natuurlijk, niet zo'n chemische nasmaak zoals bij aspartaam het geval is? De kostprijs is wel redelijk hoog, maar je kan met 1 pak dan ook een lange tijd doen. Goed is ook dat je het zowel in warme/kokende als in koude bereidingen kan gebruiken.Voor mij geen andere zoetstof meer!
De actifry van Seb heb ik ook en die gebruik ik wel dagelijks en wel voor het ganse gezin. Voor frietjes, gebakken aardappelen, maar ook voor worst zonder vetstof, fishsticks, gepaneerde kipfilets,ook kroketjes heb ik er al eens in klaargemaakt, zijn bleek van kleur, maar de kinderen vinden wel de smaak ok.Ik gebruik hem ook dikwijls zonder de schroef.Stoofpotjes heb ik nog niet geprobeerd, maar naar het schijnt gaat dat ook heel goed.
Groetjes, Janik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 19:11    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3