Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Dagboek: EGA
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Dagboekje Mamdarijn (EGA)

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 813, 814, 815  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Nathalie1965
Weegclubfan voor het leven

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Hoi Mamdarijn,

Bedankt voor je bericht en je loopervaring. Ik was vanmiddag bij de fysio en die heeft ook naar mijn kuit gekeken, maar het schijnt toch al weer een vorm van overbelasting te zijn (tja, zelfs bij een paar minuutjes rennen....). Ik moet weer een stapje terug en kreeg het advies te wandelen i.p.v. te rennen. Ik ga donderdag weer les 1 van Evy doen, dus opnieuw beginnen, net zo lang tot mijn kuit wel wil meewerken. Blijft dit probleem de komende maanden voortzetten, dan moet ik de conclusie trekken dat hardlopen niet meer mijn ding is......snik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011 15:42    
Vrouw Weeggegevens   Kaktus

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Wat heb jij een enorm wijze man!

Haha, ik zal jou niet meer verleiden tot nog meer activiteiten, je hebt het inderdaad al druk genoeg.

Zie niet op tegen wat je nog moet, maar wees trots op wat je al hebt bereikt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011 17:15    
Vrouw Weeggegevens   Mamdarijn
Ervaringsdeskundige

Dieet: E.G.A

Reageer met quote
@Kaktus Lach Ik laat het hem niet lezen hoor, maar je hebt wel gelijk!

@Squirrel, het stelt me echt enorm gerust dat je mijn gesjachrijn hierover begrijpt. Ik werd nl een beetje boos op mezelf dat ik dat gevoel toeliet. Ik wil er zo graag boven staan!! De weegschaal is niet de baas in mijn huis! Maar.. ik raadpleeg hem vandaag en gisteren weer wel teveel.. En elke keer als ik erop sta dan denk ik triomfantelijk; haar weegschaal of het weegmoment toen is niet wat mijn weegschaal zegt.. Vandaag zag ik 74,3.. En nu gaat de weegschaal weer naar zolder, want aanstaand weekend wordt ik weer ongesteld en dan is dat ding helemaal niet meer gezellig voor me!

@Nathalie, troost je, hardlopen is ook best zwaar voor je lijf. Ik hoorde pas van iemand dat je zeven keer je gewicht op je gewrichten krijgt bij hardlopen. Geen wonder dat de kuitspieren dan extra hard hun best doen om dit op te vangen.
Toen jij vertelde dat je twee rustdagen tussendoor moest nemen van de fysio maakte dat mij bewust van het feit dat ik goed moet luisteren naar mijn lijf voor ik ga rennen.
Echt jammer dat het nu even niet lukt, maar over 10 weken wandelen ben je misschien al weer zover hersteld dat je een derde poging kunt wagen? (Stevig) wandelen en hardlopen zijn trouwens gelijk aan elkaar qua inspanning, het is dat ik het hardlopen wil leren, maar wandelen is mijn favoriete sport hoor! Lekker in het bos, op de hei of langs het water.. ik kom er altijd van bij!

Vandaag was ik zo moe toen ik wakker werd dat ik me heb ziek gemeld. Niks voor mij; ziek melden als je niet met hoge koorts in bed ligt... Ik dender altijd door mijn eigen grenzen heen wat dat betreft.. Maar het feit dat ik niks anders doe als middagdutjes en uitrusten, deed vanochtend de deur dicht: nu maar eens echt uitrusten ook onder werktijd.
Het voelde dus even als spijbelen, maar toen ik om 1 uur 's middags verkwikt wakker werd wist ik: dit was een goede beslissing! Morgen nog een dag vrij (de gebruikelijke vrije dag) en dan kan ik er donderdag weer tegen!

Vrijdag gaan we met de boot naar Terschelling, hebben we een familie weekendje met mijn moeder en broers, schoonzus en nichtje! Ik verheug me op heerlijke strand wandelingen!

Voor de lunch (had ik gisteren al klaargemaakt) heb ik echt iets heerlijks gegeten!
Courgettesalade met griekse kaas
125 gr courgette, in blokjes gefruit met een lepel water in de koekepan (geen kruiden)
Afgekoelde blokjes gekruid met een theelepel bruschetta mix, en gemengd met 30 gr griekse kaas (zachte kaas, Liddl) en vier smaaktomaatjes. Doordat het de hele nacht getrokken had was het echt smullen (ik heb er gewoon geen woorden voor zo lekker!)

Vanavond eindelijk de witte bonenschotel gemaakt die ik al weken op de planning had staan (door het lezen in het dagboekje van Marloescha). Een bestaand EGA receptje aangepast aan wat ik in huis had en kliekjes. Oorspronkelijk hoor je 100 gr snijboontjes toe te voegen (ipv de sperziebonen) en 75 gr ui ipv prei (maar ik had mijn zoete groenten al bij de lunch gehad..
Witte bonenschotel met perzik
Prei, 50 gr gerulde kipgehakt, sperziebonen, 1 el ketjap Asin, halve theelepel sambal, 100 gr witte bonen, 100 gr perzik (blik op eigen sap) in stukjes snijden.
Prei fruiten in wat water, gehakt erbij, sperzieboontjes erbij, ketjap en sambal erbij en de witte bonen, lekker laten pruttelen. Aan het eind de perzik erbij en even laten doorwarmen.

Volgens EGA hoor je bij peulvruchten ook nog de 100 gr aardappelen te eten (of rijst o.i.d.) maar dat wordt me dan teveel aan koolhydraten (daar moet ik altijd op letten ivm mijn diabetes) Dus dat doe ik niet.

O: 25 gr griesmeel, 250 cc melk, sinaasappel
L: 2 boterhammen met courgettesalade, peer
T: EGA muffin met koffie
A: Witte bonenschotel met perzik, 250 cc magere yoghurt (milde biologische yoghurt)

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011 21:52    
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Even een reflectiemomentje.
Ik zit net op mijn grafiekje te kijken en ik zie dat ik precies vijf kilo ben afgevallen sinds ik op weegclub zit. Dat is in ongeveer 3 maanden tijd. Wow, dus eigenlijk verlies ik nu al sinds januari om de 3 maanden bijna 5 kilo per keer. Dat betekent dat ik over drie maanden 70 kan wegen.
Wat is dit dieet toch prettig! Ik heb geen moment het gevoel dat ik te weinig eet, ik taal niet meer naar koek, snoep of chips en het blijft goed voelen in mijn lijf. En ik blijf nieuwe voeding ontdekken, nieuwe gerechtjes proberen, het gaat gewoon bijna vanzelf. Kaktus schreef eens; 'het lijkt of deze manier van eten je lifestyle geworden' en dat klopt.
Ik zit gewoon na te genieten als ik terugkijk op gisteren. Ik at de witte bonenschotel en mijn man at er een variant op (het was kliekjesdag), en hij was helemaal enthousiast van de combi. Dit soort dingen aten we nooit (en we aten best lekker hoor). Het lijkt dat het puur zelf koken lekkerder maar ook makkelijker en gevarieerder is dan koken met de kant-en-klare pakjes.. En het is goedkoper.
Het helpt dat ik er goed bij ben gaan drinken, want ik moet nu een huiswerkformulier invullen met alles wat ik eet en drink, en als ik die 1,5 liter water niet zou drinken per dag dan kreeg ik echt te weinig drinken binnen; ik drink zo'n vier kopjes thee, en twee koppen koffie per dag en dat is het.

Vandaag is mijn meetdag. De vorige keer heb ik mijn buik op het dikste punt gemeten maar het moet vlak onder de taille zijn. Toch ook even op het dikste punt gemeten en het was 99 cm.
Buik: 98 cm
rechter bovenbeen: 55 cm
linker bovenarm: 29 cm

Dit was vier weken geleden (heb ik er net bijgezocht):
Buik: 103 cm
Bovenbeen (rechts): 57 cm
Bovenarm (links): 30 cm

Wow wat een verschil dus! Ook op de arm, ik heb even de 30 cm afgemeten en er blijft echt tastbare, zichtbare ruimte over. Dat is erg stimulerend om te zien. Over vier weken ga ik mezelf weer meten.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 10:11    
Dagdeal (728x90)
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Ik zat net in het boekje van Racekipje te lezen en kwam door haar op het spoor eens wat meer te ontdekken over sporten en voeding. Het artikel dat ik net las sluit heel mooi aan op mijn bevindingen tot nu toe en ook op het verhaal over de maag van vorige week.

Dit soort verhalen helpen me om te begrijpen hoe de dingen werken.. ik kwam dit artikel tegen op http://www.sport-en-dieet.nl
geschreven door S. Stienstra.

Wat betekent het hongergevoel?
Het hongergevoel heeft onder andere te maken met de maag. De maag is een rekbaar orgaan. Hoe makkelijker je maag oprekt aan de gewenning van veel of meer eten, hoe sneller het hongergevoel terugkomt. Hoe minder je dagelijks eet, hoe minder rekbaar het orgaan is, hoe eerder een verzadigd, vol, gevoel.

Een ander punt waarom veel mensen altijd honger hebben heeft niets te maken met de maag, maar met het voedsel dat ze eten. Mensen die veel en vaak honger hebben (zonder echt simpelweg te weinig te eten) eten over het algemeen veel suikerrijk voedsel. Suikerrijk voedsel, en dan met name de toevoeging van glucose-fructosestroop aan het voedsel, wordt niet gemetaboliseerd via de hersenen. Er wordt dus geen seintje gegeven aan de hersenen dat men vol zit. Men blijft dus eten en men blijft dus honger hebben. Suikers zijn snel verteerbare koolhydraten, geven voor een kort moment veel energie. Na dit korte moment, de bloedsuikerpiek, zal het energieloze gevoel weer terugkeren eveneens als de honger.

Honger heeft absoluut niks te maken met je voedselbehoefte. Hiermee bedoel ik de behoefte van het lichaam aan voeding of voedingsstoffen. Hongergevoel heeft met de rekbaarheid van de maag te maken en de manier waarop voeding wordt gemetaboliseerd.

Afvallen zonder honger
Toch is het niet noodzakelijk om honger te hebben, ook niet tijdens het afvallen. Hieronder een aantal tips en richtlijnen om af te vallen zonder honger te hebben, of om gewoon op een gezond gewicht te blijven.

Vermijd suikers
Vermijd zo veel mogelijk lege calorieën. Dit zijn calorieën zonder toegevoegde waarde, zoals suikers. Met name glucose-fructosestroop zorgt ervoor dat het hongergeval niet weggaat. Fruit is grotendeels ook suikers. Toch is fruit gezond. Fruit bevat vezel, antioxidanten, vitamines en mineralen. Doordat de fruitsuikers verpakt zijn door vezels wordt de schadelijkheid van fruitsuikers beperkt. Maar overdrijf niet met fruit eten als je wilt afvallen. 2 of 3 stuks in de ochtend of begin middag is meer dan genoeg. Pas echter wel op met fruitsappen.

Eiwit als broodbeleg.
Besteed broodbeleg nuttig. Beleg daarom zoveel mogelijk met magere vleeswaren zoals rosbief, rookvlees, kipfilet en kalkoenfilet. Vermijd hagelslag, jam met toegevoegde suikers, chocopasta, of welke vorm van chocolade. Pindakaas daarentegen bevat wel een goede voedingswaarde. Pinda's zijn een goede bron van vetten. Probeer een pindakaas te vinden met zo min mogelijk toegevoegde suikers. De nieuwe Calvé kan ermee door.

Drink water
Lachen (mijn stokpaardje..)
Water heeft naast tal van gezonde effecten op ons lichaam ook het voordeel dat het de maag tijdelijk vult. Hierdoor kun je het hongergevoel enigszins onderdrukken. En zoals iedereen weet bevat water geen calorieën.

Vind een hobby
Wees gewoon lekker bezig gedurende de dag. Zoek een hobby naast je werk bijvoorbeeld. Wanneer je je verveelt grijp je sneller naar slechte snacks. Vreetbuien of eten uit verveling zijn echte dikmakers. Ze zorgen voor een gigantische bloedsuikerspiegelpiek.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 11:05    
Vrouw Weeggegevens   Marloescha
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: gezond eten/sonja bakker

Reageer met quote
Hoi Mamdarijn,

Had jij het recept voor die lekkere pompoensoep???
Ik ga me er ook aan wagen Lach

groetjes

Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen Lach
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 12:02    
Vrouw Weeggegevens   squirrel
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Reageer met quote
Mamdarijn, gefeliciteerd met het meetresultaat!!! Dat zijn enorme verschillen. Toevallig zat ik vanmorgen ook naar jouw grafiek te kijken en kwam tot dezelfde conclusie: heel gestaag ga je op je doel af. Dat je nu duidelijk onder de 75kg (dichter bij de 74kg zelfs) vind ik hartstikke goed.

Dat hele stuk over hongergevoel, vind ik heel herkenbaar. Het geeft precies aan, waarom ik (en jij duidelijk ook) inderdaad kan afvallen zonder honger te hebben.

Veel plezier op Terschelling!!!!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 13:13    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   Racekipje

Reageer met quote
Interessant stuk over hongergevoel.
Ik heb dat soort dingen vaker gelezen en het werkt inderdaad Lach

Wat ontzettend mooi resultaat met je Centimeters zeg Erg blij

Zo zie je maar, al zegt de weegschaal soms iets anders, langzaam aan verandert je lichaam toch. Lach

En wat herkenbaar zeg, dat bewust eten een lifestyle word.
Wij eten bijna alleen nog maar verse producten en dat is zo veel lekkerder en gezonder dan al die kant en klaar spullen.
En je word ook heel creatief met koken merk ik.
De koelkast ligt nu half vol met verse groenten en ik weet er altijd wel weer een lekkere maaltijd van te maken.
Verse kruiden uit de tuin erin... heerlijk smullen

Komend weekend ga ik de pompoensoep uit de vriezer halen.
Ben benieuwd hoe hij blijft na invriezen, heb er nu al zin in smullen

.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 14:55    
Vrouw Weeggegevens   A1968

Reageer met quote
Hoi Mamdarijn,
zo weer helemaal bijgelezen bij je. Wat komen er een lekkere recepten bij je langs zeg. En wat goed dat je onder de 75 bent. 5 kilo per 3 maanden is een heel mooi tempo om af te vallen.
En nog belangrijker je meetresultaten zijn echt heel mooi!!!!

Ga zo door!!!

groetjesss

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 15:01    
Vrouw Weeggegevens   Nathalie1965

Reageer met quote
Hoi Mamdarijn,

Goed dat je gisteren voor jezelf hebt gekozen (en hebt geluisterd naar je lichaam). Je kan beter een dagje spijbelen en bijkomen als dat je straks met een burn-out zit.....

Mooi reflectiemoment trouwens, zie je nou wel dat het de goede kant op gaat?

Het stukje over hongergevoel sluit ook naadloos aan in mijn dieet Puur & Gezond eten. Bedankt voor het plaatsen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 15:05    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 813, 814, 815  Volgende
Pagina 43 van 815