Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Dagboek: EGA
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Dagboekje Mamdarijn (EGA)

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 810, 811, 812  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   mehealthygirl
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: Combi van Sonja met tips dietiste

Reageer met quote
Haha in de wok, kannibalisme bij de weegclub Geschokt ?

Nee hoor, grapje, die gezelligheid is je van harte gegund natuurlijk en blijkbaar heb je het heel druk gehad en dan is het extra fijn om even te kunnen ontspannen.

Groetjes, MHG

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011 21:26    
Vrouw Weeggegevens   Mamdarijn
Ervaringsdeskundige

Dieet: E.G.A

Reageer met quote
Hihi.. kanibalisme.. Ik heb het juist gisteren vegetarisch gehouden.. Uitlachen

Vanochtend ben ik voor we gingen wandelen eerst bij een appelboomgaard langs geweest. Ik had gehoord dat het dit jaar een extreem goed appeljaar is, en dat wilde ik even met eigen ogen zien.. Ongelofelijk, wat een boel appels hingen er aan de bomen! Natuurlijk lekker een zak versgeplukte appels gekocht (niets is lekkerder dan dat!) Ik heb er net één opgepeuzeld (een extra fruitje want ik heb enorme trek!)
Daarna heb ik heerlijk een uur gewandeld met m'n moeder. Het is lekker weer, maar enorm vochtig aan de grond. Voor de volgende keer moet ik mijn wandelschoenen even weer waterdicht sprayen.. want ik had vrij snel natte voeten.. We wandelden in de stille kern, een bosgebied zonder echte paden (waar je enorm kan verdwalen, maar wij hadden goed opgelet hoe we liepen) Zo mooi, zo stil en in het midden een prachtig watergebied..

's Middags ben ik naar EGA geweest, waar ik weer afgevallen ben. Met kleren aan wegen is altijd weer zwaarder, maar ook bij Ega weeg ik nu 75,9.. het komt goed met mij!

Daarna heb ik een dutje gedaan.. mensenkinderen wat was ik moe zeg.. en daarna ben ik de sportschool ingedoken. Gek genoeg rust ik daar net zo van uit als van dat dutje..
Vandaag, beloofde Evy vrijdag, zou een rustige les worden (les 16). Ik heb toch geworsteld met mezelf! Ik wilde het perse volhouden en op zich ging het ook wel goed, maar van een rustige les had ik toch echt een andere voorstelling. Ik betrap mezelf erop dat ik liever heb dat het lopen vanzelf gaat.. zonder centjes pijn..
Volgens mij wordt Evy alleen maar pittiger! Ze weet het aardig te brengen steeds.. maar ik ga twijfelen of ik het echt kan straks.. 5 km achter elkaar rennen.
Loop ik de sportschool uit, zegt de leraar; "En? Heb je je al opgegeven voor de marathon?" Hij vond dat ik erg vooruit ben gegaan met rennen en hij vroeg of het klopte dat ik afgevallen was. Dat was dan wel weer heel aardig!
Okey.. okey.. ik ga wel weer woensdag.. op naar weeer 6 en 7 minuutjes rennen. Bah.. niks gaat vanzelf!

En nu ga ik naar bed. Morgen werken, ik denk voornamelijk puin ruimen. Dat vind ik altijd heerlijk, lekker niet achter het bureau zitten maar het magazijn opnieuw praktisch indelen enzo..

O: 25 gr brinta, 250 cc melk, grapefruit
L: 100 gr gerookte makreel, bleekselderij, augurk, komkommer, tomaat, 10 gr mayo, beetje yoghurt, citroensap, peterselie en basilicum uit de tuin (dom: venkel vergeten, dat wilde ik er nog bij doen, geinspireerd door het recept van Nathalie) en een stevige boterham (gelukkig bijna op!)
A: 100 gr gepofte aardappel met een kloddertje yoghurt, mayo knoflook mengsel, broccoli, 100 gr kip, salade (met dressing)
200 gr yoghurt met geraspte appel en kaneel
T: twee sultana's en een appel uit de boomgaard

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011 21:56    
Vrouw Weeggegevens   Nathalie1965
Weegclubfan voor het leven

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Tja Mamdarijn, de ene keer loop je zo licht als een veerte en weer een andere keer voelt het als lopen met een mud aardappelen in je broek Lachen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011 22:10    
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Erg blij Uitlachen Erg blij

Dan had ik vandaag een mud aardappelen in mijn broek.. Gelukkig dat je het herkent.. ik had echt bijna het loopbijltje erbij neergegooid!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011 22:13    
Dagdeal (728x90)
Vrouw Weeggegevens   A1968

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Ha die Mamdarijn,
fijn dat de beurs zo leuk is geweest. Eindelijk weer wat meer rust!
Wat klinkt dat heerlijk, bij de boomgaard je eigen appels plukken!

ha die sportinstructeur kwam net op tijd met zijn opmerking he. Zo leuk om complimentjes te krijgen. Ben je gelukkig weer helemaal gemotiveerd om toch weer met Evy aan de slag te gaan!!!!

En Tuurlijk komt het goed met jou, je bent hartstikke goed bezig Erg blij

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011 22:26    
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Die opmerking kwam inderdaad op het juiste moment! Op het Evysprintje ben ik ook flink opgepept, dus ik ga morgen weer dapper rennen, hopelijk zonder die mud aardappels in mijn broek Lachen

Vandaag was het bijna weer ontspannen rustig op mijn werk. Iedereen is nogal uitgeteld geweest zondag en ook vandaag deden we kalm aan.. Klusjes die even aan de kant geschoven waren zijn geklaard.. Maar er is nog een hele hoop te doen helaas! Ach anders zou ik me maar gaan vervelen en dat moet niet Verward

Ik heb enorme trek, maar ontdekte net dat ik nog zoete groenten mag. Dat verklaart gelijk waarom ik vanmiddag ook trek kreeg. Niet meer vergeten dus; zeker op mijn werk gewoon lunchen met de verplichte groenten!

O: 25 gr cruesli naturel-balans, 250 cc magere yoghurt (milde biologische), halve sinaasappel (op de andere helft zat een rotte plek, brr)
L: 2 boterhammen met 30 gr kaas, mosterd, peper en komkommer, mok tuinkruidenbouillon, mandarijn
T: appel
A: 100 gr macaroni, 100 gr rundergehakt, italiaanse groenten, passata (tomaten) en bolognesefix, spinazie en sla met tomaat en komkommer, 250 cc magere Yoghurt (milde biologische) en 75 gr frambozen
T: EGA muffin
T: 25 gr mayonaise en kruiden, 125 gr doperwtjes met selderij, paprika en wat ik nog meer aan rauwkost vind in de kast, ik ga echt even een flinke salade maken want ik wil de voorraadkast plunderen.. zo'n trek!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 27 sep 2011 21:28    
Vrouw Weeggegevens   Snoek1954
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Reageer met quote
Bedankt voor je berichtje in mijn dagboekje en je advies.

ja ik kwam zelf er ook achter dat ik dan deze week al een ei teveel heb gehad. Dat is dan pech hebben denk ik dan maar even.
Ik heb met mijn man afgesproken, dat als ik deze week niet ben afgevallen dan ga ik vanaf maandag weer naar de EGA.

Die zoetzure kip was heerlijk, maar wel heel veel vond ik, ik moest moeite doen om het op te krijgen.
En ik zal die pannenkoeken en de zoetzure kip ook niet meer op de zelfde dag dan, want dat was beide erg veel.Maar al doende leert men toch

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2011 9:48    
 Exclusief blond Amsterdam
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
In het Becks sprintje (ik lees met hun mee) schreef Kunstig dat de maag het formaat heeft van een vuist. Ik moest daar heel lang over nadenken (soms fascineert iets me mateloos..)
Ik heb vroeger wel biologie gehad, maar als je dan even stil gezet wordt bij een lichaamsonderdeel en beseft hoe dat er van binnen uitziet raak ik erg onder de indruk.

Vuistgrootte is heel klein. Nu maak je voedsel natuurlijk ook heel klein door goed te kauwen.. Maar goed, ik heb wat meer informatie over de maag opgezocht.

Gevonden op http://www.spijsvertering.info/over-spijsvertering/maag/

De maag is een rekbaar orgaan. Als de maag leeg is, is hij helemaal plat. Als u net gegeten hebt, is de maag ongeveer 30 centimeter lang. Hij heeft dan de vorm van een omgekeerde peer; van boven breed en van onder smal. Een volle maag heeft een inhoud van ongeveer drie liter. De maag ligt boven in de buikholte, links van het midden en vlak onder het middenrif.

Hoe ziet de maag eruit?
De maagwand is ongeveer 0,5 centimeter dik en opgebouwd uit verschillende lagen. Van binnen naar buiten zijn dat:
Slijmvlieslaag; hierin bevinden zich miljoenen kleine kliertjes die maagsap produceren.
Bindweefsellaag; deze bestaat uit cellen en vezels, waar veel bloedvaten en zenuwen doorheen lopen.
Spierlaag; de spieren zorgen voor het kneden, mixen, malen en voortbewegen van voedsel. Hierdoor wordt voedsel verkleind en het maagsap wordt goed vermengd met de brij.
De maag bestaat uit twee delen. Het bovenste deel (fundus en corpus) van de maag zorgt voornamelijk voor het toevoegen van maagsap aan de brij. Het onderste deel (antrum) van de maag zorgt vooral voor het kneden, mixen en malen.

Hoe werkt de maag?
Zodra we een hap nemen, begint de spijsvertering. Speekselklieren in de mondholte maken speeksel aan. Ook gaat er onmiddellijk een signaal naar onze hersenen. De hersenen geven dit signaal door aan de maag, waardoor de productie van maagsap op gang komt. Voedsel dat we doorslikken, komt in de slokdarm. De sluitspier tussen de slokdarm en maag zorgt voor eenrichtingsverkeer: deze moet verhinderen dat de maaginhoud terugstroomt in de slokdarm.

In het bovenste gedeelte van de maag wordt maagsap toegevoegd aan de voedselbrij. Vervolgens komt het voedsel in het onderste deel van de maag terecht. Hier wordt het gekneed, fijngemalen en goed vermengd met het maagsap. Op deze manier wordt ons voedsel voorbereid op de vertering, die voor het grootste deel in de dunne darm plaatsvindt.

Ook bij de uitgang van de maag zit een sluitspier. Dit wordt de pylorus genoemd. Deze laat het voedsel beetje bij beetje door naar het eerste deel van de dunne darm: de twaalfvingerige darm. Het voedsel is dan fijngemalen tot deeltjes ter grootte van ongeveer één millimeter. Behalve de gelijkmatige afvoer van voedsel naar de twaalfvingerige darm, zorgt deze sluitspier ook voor éénrichtingsverkeer.

Hoe lang blijft een maaltijd in de maag?
Vloeibaar voedsel verlaat de maag veel sneller dan vast voedsel. Een normale, warme maaltijd blijft ongeveer drie uur in de maag. Hoe vetter de maaltijd, hoe langer het duurt voordat het voedsel klaar is om door te stromen naar de twaalfvingerige darm. Het duurt normaal gesproken ongeveer 24 tot 48 uur, voordat voedsel dat we gegeten hebben in het toilet terecht komt.
Stress of spanningen kunnen ervoor zorgen dat uw maag trager werkt dan normaal.

Die site http://www.spijsvertering.info is erg interessant, ik ga er de komende tijd nog wel eens naar terug, wat meer lezen en ook wat van die testjes doen (altijd leuk en informatief toch?)

Ik ben weer even bij de basis gekomen van de spijsvertering. Erg interessant om te weten dat vet voedsel langer in de maag blijft en dus ook flinke actie vraagt van je lichaam om dit soort voedsel te verwerken. En wat ik toch ook wat vaker in ga bouwen is een lekkere maaltijdsoep, gewoon om mijn lijf wat rust te gunnen want vloeibaar voedsel verlaat de maag dus sneller dan vast voedsel..

Idee Okey, nu snap ik ook dat je met EGA met pap moet ontbijten. Zo heb je snel profijt van je ontbijt en maakt je maag en lijf een rustigere meer ontspannen start.

Idee Dat ik onlangs meer water ben gaan drinken op een dag heeft dus ook het effect dat ik beter naar de wc ga. Nu snap ik nog beter waarom.

Er vallen dus heel wat kwartjes hier bij Mamdarijn!

Laatst aangepast door Mamdarijn op wo 28 sep 2011 11:07, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2011 10:40    
Vrouw Weeggegevens   Snoek1954
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Reageer met quote
De laatste tijd dat ik naar de EGA ging, waren er een paar dames die echt de gehele sfeer verpeste en daar kan ik niet goed tegen.
Wel kon ik heel goed met de leidster overweg en ik kan haar met vragen nog steeds mailen en dan krijg ik antwoord.
Mijn man zegt ga gewoon en laat die dames gewoon links liggen. Ga voor de gezelligheid en om te wegen en advies en verder niets.
Daar denk ik nu even over na.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2011 10:47    
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Balen van die dames, vraag anders of ze al afgehaakt zijn (..) Ik zou daar ook last van hebben hoor, ik ben heel sfeergevoelig wat dat betreft!

Op onze groep zit een vrouw die echt fantastisch afvalt. Dan is ze ruim een kilo kwijt en dan kijkt ze nog ontevreden naar haar resultaat. En het ergste is dat ze dan blij verteld dat ze heel veel niet EGA dingen zit te eten zonder dat dat haar afvalpatroon beïnvloed (echt ze heeft het dan over appeltaart, chocola, slagroomtaart, een pak spritskoeken en ga zo maar door). De vorige keer zei een vrouwtje: "nou moet je hier over ophouden hoor, dat vinden wij niet leuk!", en gelijk was het over en deed ze weer serieus mee..

Ik gun het iedereen om veel kilo's kwijt te raken maar raak echt gedemotiveerd als ik mezelf ga vergelijken met een ander..

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2011 11:33    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 810, 811, 812  Volgende
Pagina 38 van 812