Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Dagboek: EGA
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Dagboekje Mamdarijn (EGA)

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 813, 814, 815  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Mamdarijn
Ervaringsdeskundige

Dieet: E.G.A

Reageer met quote
@Odette; Ik heb één keertje een recept erop gezet, maar vind de feedback in mijn dagboekje erg leuk.. en inspirerend om te blijven vogelen met lekker en gezond eten. Ook gebruik ik mijn dagboekje als soort logboekje voor mezelf; ik hou me namelijk nooit aan de oorspronkelijke recepten maar vogel wat met de ingrediënten die ik heb en pas op die manier bestaande receptjes aan, en nu kan ik makkelijker terugvinden wat ik heb gedaan..
Ik zal die aardappel-ovenschotel erop zetten.. die is erg lekker! en makkelijk..

Oww.. 'k heb wel spierpijn helaas.. maar niet van het rennen.. maar van de nieuwe apparaten die ik gisteren voor het eerst deed met fitness. Naast Evy had ik namelijk ook een nieuw programma voor de komende 8 weken..
Kostelijk dat iedereen braaf gaat lopen in plaats van rennen.. ik voel me een stuk minder suf..

Vandaag een heerlijke avondmaaltijd gehad dankzij RobsBudgetMenu's, zelf aangepast aan EGA.
Bietjesrösti met kip
125 gr bietjes (grof gesneden), beetje gedroogde uivlokken, 100 gr rösti, 100 gr kipfilet, appel

In koekenpan rösti in 15 minuten goudbruin bakken, regelmatig omscheppen. Uivlokken er halverwege aan toevoegen.
De kipfilet kruiden met zout en peper, en in een andere koekenpan opbakken met wat water op de panfitvel. Kip uit pan nemen en op bord onder aluminiumfolie warmhouden. Intussen appel schillen, met appelboor klokhuis verwijderen en van de appel 4 dikke, gelijkvormige plakken snijden. Appelplakken in achtergebleven kip 'vet' aan beide kanten in 2-3 minuten bruinbakken. Bietjes door rösti mengen en nog enkele minuten meebakken. Rösti pittig op smaak brengen met zout en peper. Kipfilet op appelplakken op bord leggen, bietjesrösti ernaast scheppen.

Het zag er heel gezellig uit, en was verrassend lekker!

Ik moet naar een vergadering dus nog even snel mijn dagmenu:
O: 250 cc yoghurt, 25 gr granenflakes met rood fruit (nog uit Frankrijk)
T: sinaasappelsap en koek van Peetje
L: twee volkorenboterhammen met zalm en komkommer (was de hüttenkäse vergeten te kopen en zag deze lekkere frisse combi bij Odette..
T: appel
A: Bietjesrösti met tomatensla en basilicum, Griekse Yoghurt met aardbeien

Gewerkt vandaag en gelijk weer trek in tussendoortjes! Voor morgen een tuinbonensalade voor de lunch maken om dat een beetje tegen te gaan..

Ik ga snel, moet er om kwart over 8 zijn!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 19:08    
Vrouw Weeggegevens   squirrel
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Lekkerrrrrr!!!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 1:27    
Vrouw Weeggegevens   Snoek1954
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Jij gaat ook heel goed zie ik en ben er ook serieus mee bezig. En je bietenrösti met kip klinkt heel lekker en ga ik ook een keertje maken.

Succes verder en fijne avond.

Els

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 17:39    
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Da's leuk Els! Het meest verrassend vond ik de combi met die plak appel en de kip.. het was inderdaad een hele frisse warme maaltijd..

Pff.. straks nog even Evy en daarna weer een vergadering. Wat jammer toch dat de vakantie voorbij is en alles tegelijk opstart! Het lijkt alsof ik in heel veel dingen zit, maar dat is niet zo.. het is toeval: de twee dingen die ik doe komen toevallig net op achter elkaar..

O: 25 gr brinta, 250 cc melk, minneola (gelukkig.. deze was lekker!)
T: appel
L: twee meergranen boterhammen met doperwtjessalade van: 125 gr doperwtjes, paprika, selderij, 50 gr kipfilet (plakjes broodbeleg in snippertjes) mayonaise en kruiden. Mijn collega zag de salade en vond het er heel lekker uitzien. En dat klopte ook!
T: koek van Peetje en mandarijn
A: kipworstje, 100 gr rijst, mix van kastagnechampions, bleekselderij, kerrie en peper, en gekookte worteltjes, en sla (uit de tuin nog steeds, er staan maar een paar kropjes, maar we blijven oogsten (steeds de buitenste blaadjes..)
250 cc Magere Yoghurt en aardbeien

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 18:45    
Dagdeal (728x90)
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Reageer met quote
Ik zie 4 keer fruit klopt dat? Ik meen me te herinneren dat je maar drie keer fruit mocht op een dag. En dat je ook nog moet letten op de juiste groep. Moet toch het boekje weer eens uit de kast halen.
Je salade voor op brood klinkt ook weer heel lekker. Ga ook maar eens proberen wat meer verschillende gerechten te maken.

Fijne avond

Els

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 18:59    
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Klopt inderdaad, ik volg de richtlijnen zo goed mogelijk en indien nodig wijk ik af. Soms heb ik wat extra fruit nodig.. Moet er m'n hele leven lang mee doen, en ik hoef niet snel af te vallen..

Vanavond voor de vergadering heb ik les twee gevolgd van Evy, nu met telefoon en van begin tot eind zonder de lessen te wissen Lachen Het valt me helemaal niet tegen, het is echt goed te doen! Grappig dat je op de loopband ook je hartslag kan checken en ook die ging keurig naar beneden tijdens het wandelen.. Toen ik klaar was stapte ik de loopband af en bleek een bekende naast me op een ander apparaat te sporten. Ze had eerst gedacht: 'zo.. die vrouw naast me is fanatiek aan het lopen..' en pas daarna had ze gezien dat ik het was. Ik vertelde haar dat ze de primeur had (voor de tweede keer in mijn leven hardgelopen op de loopband) en ze was zwaar onder de indruk.. Uitlachen

Mijn man kan het nog steeds niet geloven dat ik het écht doe (dus nu heb ik een getuige..) Na het rennen en uitlopen begon ik wel enorm te zweten zeg.. beetje rare start van de vergadering (het drupte van mijn neus..) Pas na het tweede kopje thee stopte dat..
Pff

Ook leuk, de gastvrouw zette een plak cake bij me neer (zonder te vragen) en opeens (halverwege de vergadering) vroeg ze; oeps, ik zet een plak cake bij je neer, maar wilde je die eigenlijk wel? Grappig hé, ik ben nog maar een half jaar bezig en toch weten de meeste mensen nu dat ik niet meer snoep.. Goed bezig Mamdarijn!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 22:31    
Vrouw Weeggegevens   Kaktus
Weegclubfan voor het leven

Reageer met quote
Haha, goed bezig! Ik heb vandaag ook weer met Evy gelopen, blijft zweten...

Laat je man anders een keer meerennen! Gezellig met z'n tweetjes naast elkaar op de loopband, dan krijgt ie wel respect voor je.

Wat voor kruiden had je door je doperwtensalade gedaan? Ik ben helemaal doperwtenfan, ik eet ze vaak gewoon uit het blikje zonder op te warmen... Dus dat recept van je wil ik zeker een keer uitproberen.

Groetjes, Kaktus

Zie niet op tegen wat je nog moet, maar wees trots op wat je al hebt bereikt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 23:34    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   Rijkie

Reageer met quote
mijn complimenten mamdarijn!!! wees maar trots op jezelf!!
enne ik doe dat ook hoor, soms heb je gewoon ff wat meer nodig. merkte het gister, had binnen de ochtend 2 uur gefietst, nou toen rammelde ik vreselijk en eet ik wat meer tussendemiddag. moet kunnen want ik volg ega maar ik voel mezelf!!
suc6 joh met rennen. toppie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 9:50    
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Reageer met quote
Als jij het kunt redden om uit een hypo te komen door extra fruit te eten, moet je dat zeker doen. Jij kent je lichaam het beste. Maar ik red dat echt niet. Als ik een hypo voel zit ik al vaak rond de 2 en moet ik echt eerst met cola of druivensuiker beginnen om er weer uit te komen.
Wel ben ik door te gaan afvallen steeds minder insuline gaan gebruiken en spuit ik nu alleen nog maar Lantus 's avonds. En gebruik tabletten en daar ben ik al heel blij mee. Omdat ik merkte dat mijn suikers weer hoger werd toen ik weer zwaarder werd, heb ik nu dan maar weer besloten om er wat aan te gaan doen, want ik wil niet meer zoveel insuline moeten gebruiken.

Veel succes en fijne dag.

Els

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 9:59    
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Hey Els.. Klopt, ieder lichaam is anders! (ik heb trouwens type 1 diabetes en ben dus van insuline afhankelijk). Het dooreten bij een hypo zat bij mij meer tussen mijn oren dan dat mijn lijf erom vroeg. Het opvangen van een hypo met sinaasappelsap heb ik aangereikt gekregen van de dietiste, en toen ik in januari met EGA begon heb ik rigoureus afscheid genomen van suiker, wat mij heel goed heeft gedaan. Ik was (zo noemde mijn verpleegkundige het) verslaafd geraakt aan hoge bloedsuikers en (zo noem ik het zelf) verslaafd aan suiker.. Een koekje kwam niet in mijn woordenboek voor, het was altijd twee of meer. Daardoor was mijn start met EGA ook best pittig (hoe vaak ik niet naar de keuken liep en dwaalde voor het kastje met de koekjes was erg confronterend voor me!). Inmiddels heb ik overigens goede bloedsuikers, bij een hoge bloedsuikers voel ik me nu zelfs niet lekker..

In ons huis ligt koek, snoep en chips want ik wilde niets uitbannen (het gezin hoeft er niet onder te 'leiden' dat ik lijn) Maar het valt erg op: koekjestrommels blijven vol, chips gaat maar heel langzaam op.. Niemand in huis snoept eigenlijk veel, kortom ik was een beetje de kliko van het huis geworden.. Schaam Schaam
En ikzelf taal niet meer naar koek, snoep, chips.. het is gewoon helemaal weg. Oftewel de knop is omgezet.

Of zoals Kaktus zo mooi omschreef: het gezonde eten is een lifestyle geworden.

Vandaag vond ik een boek in de kast die ik bij een eerdere lijnpoging had gekocht (toen ik zo dom was om weer lid te zijn van de ECI). Ik heb het boek eigenlijk nooit uitgelezen (het ziet er nog nieuw uit..): 'Ken je eigen HOOFDmenu', van Patty Harpenau.
Een boek over afslanken zonder te diëten (ik heb mijn leven lang willen afvallen zonder te lijnen, maar het is me nooit gelukt). Ik ben er vandaag in begonnen en vind de schrijfster wel een beetje zweverig, maar wil daar graag doorheen prikken, want er staan hele zinnige dingen in haar boek.

"Dit hoofdmenu zet geen dieet op je menu maar een gezonde kijk op eten. Want van een goed en verantwoord voedingspatroon word je niet dik" blz 21
Ik heb dan de sleutel voor een gezonde leefwijze gevonden met EGA, maar ben er van overtuigd dat alle diëten kunnen werken, als je maar stopt met snoepen enzo. Waar dit boek naar toe wil is dat je vooral ook een verandering maakt in denken
"Te veel, te weinig of verkeerd eten is een gevolg van een onbewust denkpatroon en dat is het patroon waar we naar op zoek gaan en dat gaan we doorbreken" blz 21

Mijn denkpatroon over eten is al veranderd, maar ik ga het boek toch eens doorlezen de komende dagen-weken, want tot nu toe is dat proces onbewust gegaan, en het is helemaal niet gek om daar eens bewust over na te gaan denken, denk ik.

Motto over afvallen voor de komende tijd:
"Ik doe het voor mezelf en voor niemand anders, ik ben het waard en verdien het om mijn eigen gewicht mede te bepalen" Roy Martina, blz 12

Ik doe het voor mezelf
Wat een eye opener. Afvallen is inderdaad een proces waarin ik heb geleerd om voor mezelf te kiezen. Tot die tijd stonden mijn kinderen/gezin op de eerste plaats, en daarna ik. En voor we kinderen kregen vond ik ook andere dingen belangrijker dan mezelf. Ik sta graag voor iedereen klaar.. Maar doe mezelf daar eigenlijk mee te kort.
Mijn zoon is een slechte eter, dus heel vaak at ik de restjes van zijn bord ook nog even op (zonde om weg te gooien). Maar sinds ik strakkere richtlijnen volg in de voeding, gooi ik dat soort restjes eten wel weg. De vuilnisbak wordt er namelijk niet dikker van.. maar ikke wel!
Gezellig bij iemand op de koffie, betekende ook iets lekkers erbij. Maar van wie moest dat eigenlijk? Koffie: heerlijk, maar lekkers? En ik ben helemaal niet ongezelliger geworden sinds ik dat lekkers niet meer neem..

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 13:38    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 813, 814, 815  Volgende
Pagina 16 van 815