Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Buikvet verbranden: de basisfeiten.

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64608
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Pim Christiaans (van 'De houdbare man') over ‘vet verbranden’:

Het streven naar een gezond gewicht en een mooie platte buik is niet alleen een kwestie van ijdelheid, maar ook van gezondheid. Vet dat zich in de buik ophoopt is slechter voor je dan vet dat zich onder de huid ophoopt.

Een sumoworstelaar die vrijwel al zijn vet onder de huid meedraagt, heeft betere overlevingskansen dan een mager mannetje met een uitpuilende buik. Orgaanvet in de buik blijkt tal van hormoonachtige stoffen af te scheiden die micro-ontstekingen door het hele lichaam bevorderen en op andere manieren je gezondheid ondermijnen.

Volgens de statistieken heb je een verhoogde kans op hart- en vaatziekten met een buikomtrek van meer dan 102 centimeter (ongeacht je lengte). Kortom, die buik moet plat!

Versterk je spieren en dump buikvet
Naast voldoende bewegen en gezond en met mate eten, is het verhogen van het basaalmetabolisme veruit de beste manier om vet te dumpen. Het basaalmetabolisme ofwel de ’24-uursverbranding’ gaat omhoog als je meer spiermassa hebt omdat spierweesfel 24 uur per dag energie gebruikt – zelfs als je slaapt. Krachttrainen is daarom veel effectiever om af te vallen dan duursport (‘cardio’).
Naarmate je ouder wordt, slinken je spieren, een proces dat ‘sarcopenie’ heet. Gevolg: je basaalmetabolisme loopt terug. Dit is een van de redenen waarom het steeds moeilijker wordt om je gewicht en je buik in toom te houden. Sarcopenie is echter te stoppen en om te keren met krachttraining. Sterke spieren zijn ook noodzakelijk voor een gezonde hormoonhuishouding. Aan de ijzers dus!

Optimaliseer je hormonen en laat die bierbuik leeglopen
De laatste jaren raken steeds meer wetenschappers ervan overtuigd dat overgewicht in de eerste plaats een hormonale oorzaak heeft. Hormonen waarvan is vastgesteld dat ze je buikomtrek en gewicht beïnvloeden zijn cortisol, insuline, testosteron, oestrogeen, DHEA, groeihormoon, schildklierhormoon, grehline en leptine.

Testosteron heeft een gunstige invloed op de vetverdeling bij een optimale bloedspiegel. Bovendien zorgt het voor snellere spiergroei met een verhoogd basaalmetabolisme als gevolg.

Oestrogeen heeft een funest effect op de vetverdeling en kan ervoor zorgen dat je typische vrouwelijke rondingen krijgt, inclusief een stel fraaie borsten. Oestrogeen wordt van testosteron gemaakt door het enzym aromatase. Naarmate je ouder wordt heb je meer aromatase in je systeem, en ook naarmate je dikker bent.

DHEA is een prehormoon waar je lichaam tal van andere hormonen van maakt, inclusief testosteron. Als je ouder wordt gaat de productie echter steil naar beneden.

Groeihormoon zorgt voor een gunstige vetverdeling en extra spiergroei. Tijdens een beroemd geworden experiment injecteerden oudere mannen zichzelf met groeihormoon. Vervolgens dumpten ze buikvet zonder er verder ook maar iets voor te doen of laten. Helaas gaat de productie van groeihormoon met de jaren sterk achteruit.

Cortisol, het stresshormoon, laat buikvet juist groeien. Een ontspannen leefwijze is daarom belangrijker dan je denkt om die buik plat te krijgen en te houden. Langdurig intensief sporten, zoals het lopen van een marathon, verhoogt juist de aanmaak van cortisol en is dus af te raden. Veel langeafstandslopers zijn mager maar hebben een buikje!

Insuline is een ‘dikmaakhormoon’ dat ervoor zorgt dat suiker vanuit het bloed als vet in je vetcellen wordt opgeslagen en dat de vetverbranding remt. Daarom is het zaak de insuline spiegel op een gezond laag peil te houden, onder meer door weinig koolhydraten te nuttigen en spieren te kweken. Hoe lager de bloedsuikerspiegel, hoe lager ook de insulineproductie.

Leptine en grehline spelen een belangrijke rol bij je honger- en verzadigingsgevoel. Ze stabiliseren vanzelf als je de andere hormonen optimaliseert.

Goede nachtrust is belangrijk voor je hormonale evenwicht en je buikomtrek.

Bron: www.hormoonfactor.nl

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 12 jan 2016 18:20    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64608
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Als je alleen focust op calorieën zul je vet verliezen, maar de vetverdeling zal niet veranderen. Om de vetverdeling te beïnvloeden moet op de hormoonbalans gefocust worden. Om het vet op je buik eraf te krijgen is het noodzaak om 4 hormonen in balans te krijgen. Het stresshormoon cortisol veroorzaakt deze plaatselijke vetverdeling op je buik. Het wordt daarom ook wel eens een stressbuik genoemd. Er zijn echter drie hormonen die het effect van cortisol juist tegengaan. Dit zijn groeihormoon, testosteron en DHEA. In schema:

Het is dus nodig om het katabole (spierafbraak, vetopslag) hormoon cortisol te remmen, en de anabole (spieropbouw, vetverbranding) hormonen groeihormoon, testosteron en DHEA te boosten. Als je jong bent zijn de anabole hormonen in overvloed aanwezig en zullen deze stoffen het dikkende effect van cortisol tegengaan. Bij het ouder worden wordt het steeds moeilijker om de strijd tegen het buikje te winnen. Groeihormoon, testosteron en DHEA worden namelijk lager bij het ouder worden.

Buikvet verminderen door:
Cortisol verlagen:
*Stress uit werk en privéleven beperken en goed slapen!
* Niet overtrainen (nooit langer dan een uur en maximaal vier keer per week)
* Stress uit voeding halen: minder suiker, chemische e-nummers, bestrijdingsmiddelen en allergenen/intoleranties (vrijwel altijd in ieder geval zuivel en tarwe)
* Ontspannen! Zoek voor jezelf uit waar je het beste van ontspant, want dit is voor iedereen verschillend.

Groeihormoon boosten:
* Goed slapen, want het meeste groeihormoon wordt aangemaakt tijdens slaap
* Voldoende eiwitten eten (groeihormoon wordt gemaakt van eiwit)
*Niet teveel suikers eten, want als Insuline hoog is, kan groeihormoon zijn werk niet doen. Eet dus nooit koolhydraten of suikers voor het slapengaan.
*Zware krachttraining van maximaal een uur voor de grote spiergroepen boost groeihormoon
*Stress beperken, want stress verlaagt groeihormoon.

DHEA en testosteron boosten:
* Zeker niet te weinig verzadigd vet en omega-9 vetten eten. Deze twee vetsoorten verhogen DHEA en testosteron, terwijl meervoudig onverzadigde vetten (vet uit zaden, noten, lijnzaad en vis) de testosteron juist verlagen. DHEA en testosteron worden gemaakt van cholesterol.
* Zware krachttraining voor de grote spiergroepen van maximaal een uur boost testosteron, terwijl lange cardiotrainingen de testosteron juist verlagen.
* Stress beperken, want stress verlaagt testosteron en DHEA
* Zorg ervoor dat je succes hebt! Winnen doet de testosteron stijgen.
*Verminder de alcoholinname. De naam bierbuik is niet voor niets.
* Eet geen zoethoutbevattende producten, zoals drop.

Bron: www.hormoonfactor.nl

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 12 jan 2016 18:33    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1