Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Atkins: pepernoten, speculaaskoekjes

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder


Geregistreerd op: 31-1-2004
Berichten: 54000
Dieet: Gezonder leven
Woonplaats: Amersfoort


  Reageer met quote
Eindelijk is het gelukt: KNAPPERIGE pepernoten!!
recept van Nietje

(je kan er ook speculaaskoekjes van maken natuurlijk!)

Het is nog een beetje werk in uitvoering, ik ga proberen of ze nog net zo lekker zijn met de helft minder sojameel, want 12 kh is nog best veel. Ik heb nl in 2 dagen tijd alles weg zitten eten zo tussen neus en lippen
Maar het is een begin
Hier het recept:

*50 gram sojameel (12 kh)
*50 gram prot poeder (0 kh)
*40 gram roomboter (0 kh)
*4ml zoetstof..(0kh)..is HEEL zoet in t deeg vond ik..maar door het magnetronnen gaat er heel wat zoetsmaak verloren... (of naar smaak, iets zoeter dan normaal dus, doordat zoete smaak beetje verdwijnt)
*een flinke snuf zout
*speculaaskruiden...flink wat...ik heb zo'n half doosje erin gemieterd...kan wel iets minder dan dat..want ze zijn wel erg pittig nu Erg blij


1) Maak hiervan een goeie bol deeg
en voeg dan het belangrijkste ingredient toe waardoor het knapperig wordt: WATER!


2) Meng het deeg net zo lang aan met water tot je er nog fatsoenlijke pepernoten van kan rollen, het moet geen drab worden natuurlijk. Het mengen met water kan even plakkerig voelen aan je vingers..maar als je lang genoeg kneedt word t deeg weer gewoon goed.

3) Deeg klaar.

4) Maak er pepernootjes (of speculaaskoekjes) van. Niet te bol, maar beetje plat (gewoon kruidnoothoogte..), anders drogen ze niet goed uit in de magnetron.
Leg er dan voor proef eerst een paar op een (ingevet) schoteltje en doe in magntron op hoogste stand voor 2 mins en dan nog 1 a 2 mins op de een na hoogste stand. Voel aan de boven en onderkant of ze goed hard zijn.Als ze nog iets te zacht aanvoelen, gewoon een minuutje langer in de magnetron.



Die magnetrontijden kunnen verschillen, dus daarom kan je t beste eerst een paar pepernoten op een schoteltje proberen. Gewoon net zo lang doorgaan tot ze helemaal uitgedroogd zijn.

Als je een geschatte tijd hebt gevonden, leg dan de overige pepernoten op een ingevet (!) bord/schaaltje dat in de magnetron kan, ennn laat ze maar lekker hard worden.

Ik vind ze tot nu toe t beste gelukt van wat ik heb geprobeerd aan koekjes en pepernoten...en binnen NO time klaar! Geweldig voor de feestdagen natuurlijk om een schaal vol te maken.


EXTRA OPMERKING: ik heb vaak gehoord dat de pepernoten bij sommige mensen niet echt knapperig werden, voeg gewoon wat extra water toe aan je beslag in dat geval. Hoe meer water er verdampt in de magnetron, hoe harder en droger het mengsel wordt.



---ik heb het bakpoeder uit het ingredientenlijstje gehaald, dat bleek niet nodig.

---je kan ook varieren door minder sojameel/meer prot poeder erdoorheen te doen. (is minder koolhydraten!!!)
_________________

_________________
Overzicht Donaties


Laatst aangepast door Ellen op zo 24 mrt 2013 20:31, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 13 sep 2004 12:45    
Vrouw Weeggegevens   Loenatick
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 5-6-2004
Berichten: 258
Dieet: Dr Cohen
Woonplaats: Haarlem


  Reageer met quote
goed idee dat water van je mijn pietige complimenten!!! Lachen
ik heb ze nu <met water> gemaakt maar heb ipv soja en proteine poeder er van fijnlijntje 40 gr.cake meel ingedaan..... Rollende ogen

errrg lekker ook alleen dan wel gewoon in de oven gebakken 20 min op 150 graden Verward

nu maar hopen dat deze draadjes ons niet de welbekende das omdoen...

slanke pieten groetjes Loentje Geschokt

_________________

....als de moed je in de schoenen zakt, ga dan eens op je kop staan...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 14 sep 2004 16:46    
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder


Geregistreerd op: 31-1-2004
Berichten: 54000
Dieet: Gezonder leven
Woonplaats: Amersfoort


  Reageer met quote
Beter low-carb snoepen dan de fout in gaan met suiker Zwartepiet

_________________
Overzicht Donaties
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: di 14 sep 2004 16:49    
Vrouw   schanulleke
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 24-8-2004
Berichten: 63

Woonplaats: rotterdam


  Reageer met quote
ik heb ze net gemaakt, jammie jammie.. Ik heb het eerste recept gedaan en dan door de helft gedeeld (kan ik me niet helemaal te buiten gaan). Voor leuk wegknabbelen eet ik de helft op en de andere helft later deze week. (zelfbeheersing he? had ik voor low carb nooit..)

oh ja, ik vond ze wel een beetje te zoet. Misschien komt dit omdat ik ze in de oven heb gedaan ipv magnetron. Ik had er 2 cc zoetstof bij gedaan.

_________________
ik doe South Beach[tab:a1a792f616]
Start 26.7.04 : 94[tab:a1a792f616]start offensief: 83.2[tab:a1a792f616]Huidig gewicht: 78.1 [tab:a1a792f616]sint/piet streef: 76 [tab:a1a792f616] streef 68
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 14 sep 2004 20:55    
Vrouw Weeggegevens   klavertje4
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 8-2-2004
Berichten: 2652
Dieet: Atkins
Woonplaats: Geleen


  Reageer met quote
Ik heb ze ook gemaakt in de oven, met 30 gram sojameel en 20 gram tarwezemelen (6 kh per 100gr) in plaats van 50 gram sojameel. De rest hetzelfde als Ellens recept. Dus totaal minder dan 10 kh voor 20 koekjes.
Volgende keer laat ik soja weg en neem alles tarwezemelen ervoor in de plaats, scheelt weer kh.

_________________
Aanvaard wat je niet veranderen kunt maar verander wat je niet aanvaarden kunt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2004 19:37    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1