Onderwerp menu

Forum: Info lowcarb en dagboeken
Subforum: Info: Atkins dieet
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Atkins Info fase 2

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Greetje
† IN MEMORIAM

Dieet: Sleeve en lowcarb

Reageer met quote
Atkins fase 2, voortgezet gewichtsverlies (VG).

Na de eerste fase van minimaal 2 weken kun je besluiten om in die fase te blijven of om over te gaan op de de tweede fase: het voortgezet gewichtsverlies (VG). Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

1) Heb ik het gehad met inductie?
2) Hoeveel moet ik nog afvallen?
3) Gaat het afvallen langzaam?
4) Vind je het erg om wat minder snel af te vallen in ruil voor een ruimere keus in etenswaren?

Als je het echt hebt gehad met die inductie dan heb je een grote kans dat je je niet meer aan de regels van inductie gaat houden. In dat geval kun je rustig overgaan op de vg-fase. Voel je je echter prima in de inductiefase en heb je nog flink wat kilo⤙s te gaan blijf dan gerust nog wat langer in de inductiefase.

Als het jou is vergaan zoals het de meeste mensen vergaat in de 1e fase van Atkins dan ben je na 2 weken Atkins behoorlijk afgevallen en voel je je gezonder en fitter dan je je in jaren hebt gevoeld. Een gewichtsverlies van 2 ⤓ 5 kilo is gebruikelijk, hoewel de resultaten per persoon uiteen kunnen lopen, afhankelijk van stofwisseling, leeftijd, geslacht, hormoonhuishuiding, lichamelijke conditie en erfelijke factoren. Besluit je over te gaan op fase 2 dan moet dat langzaam gebeuren want je mag nog steeds niet boven een bepaald aantal koolhydraten komen. Hoeveel, dat is voor iedereen verschillend.

De bedoeling van dit deel van de methode Atkins is gewicht te blijven verliezen en daarbij langzaam de hoeveelheid koolhydraten op te voeren per week, zo zal je je Kritische Koolhydraten Niveau (KKN) ontdekken. Je KKN is het aantal koolhydraten dat je per dag kunt eten, terwijl je nog steeds elke week gewicht verliest. Het is hierbij niet de bedoeling dat je koolhydraten uit je oude menu toe gaat voegen maar producten kiest die ik in een lijstje hieronder zal weergeven.

Begin met 5 gram koolhydraten toe te voegen per week, dus nam je bijvoorbeeld gedurende de inductiefase 15 gr kh per dag, dan voer je dat nu op naar 20 gr kh per dag gedurende een week. Zorg dat deze koolhydraten wederom grotendeels uit groenten en salades komen, dus meer sla en groenten van de lijst met toegestane voedingsmiddelen (zie de lijst in mijn babbel van vorige week), verse kaas en ook meer oudere kazen, zaden en noten, bessen en je mag ook 125 ml droge witte wijn, 185 ml alcoholvrij bier of 30 ml whisky of gin toevoegen en bijvoorbeeld:

40 gr amandelen
50 gr zonnembloempitten
60 gr spruitjes
40 gr verse sojabonen
25 gr gestoomde spinazie
60 gr hüttenkäse
125 ml tomatensap
60 gr verse bosbessen
180 gr aarbeien

Je mag nu dus ook met mate noten en zaden eten, behalve cashewnoten en pistachenoten want daar zitten gewoon veel te veel kh in. Ga door met het toevoegen van koolhydraten zolang je gewicht blijft verliezen en in ketose blijft, test dit regelmatig nog even met de ketostix.

Waarschijnlijk zal je, naarmate je meer koolhydraten eet, minder snel gewicht verliezen. Wil je sneller afvallen, dan schroef dan het aantal koolhydraten weer een stukje naar beneden. Het doel van Atkins is niet om even snel flink wat kilo⤙s af te vallen maar om gestaag af te vallen en dan niet meer aan te komen. Door het tempo waarin je afvalt te vertragen wen je langzaam maar zeker aan een gezonde manier van eten en zul je niet meer terugvallen in je oude eetgewoontes.

Op een gegeven moment zal je merken dat je haast geen gewicht meer verliest of dat je niet meer in ketose bent. Dan zit je ongeveer op je KKN. Om weer af te vallen ga je daar iets onder zitten tot je bijna op je streefgewicht bent. Als je 2-4 kilo verwijderd bent van je streefgewicht, ga dan over naar fase 3.

Hieronder een voorbeeld van een dagmenu bedoeld voor fase 2, met een netto aantal koolhydraten van 45 gram per dag:

Ontbijt:
2 eieren met gerookte zalm en geitenkaas, 80 gram frambozen

Lunch:
Atkins Kaasburgers
Tomaten-komkommersalade

Diner:
Sperziebonen met amandelen
Biefstuk met grilde paddestoelen
Broccoli
Eventueel nog een groene salade met verschillende soorten kaas erbij

Snack: stukje kaas met wat olijven of hamrolletjes met zure augurk

Fase 3: pre-handhaving.

Om de overgang naar de laatste fase van het dieet zo goed mogelijk te laten verlopen, ga je je nu voorbereiden. Deze laatste paar kilo's moet je eigenlijk zo langzaam mogelijk verliezen, echt in een slakkengang. Op deze manier zullen ze er ook niet meer aankomen. Voeg nog meer koolhydraten toe tot je niet meer dan een halve kilo gewicht per week verliest. Producten die je nu stapje voor stapje per week toe mag voegen zijn:

Peulvruchten (bonen, linzen e.d.)
Andere vruchten, naast de bessen die je al at
Zetmeelhoudende groenten, voor een lijst zie de lijst hier op de site
Onbewerkte granen

Het doel is om het aantal grammen kh te verhogen tot het punt waarop je minder dan een halve kilo per week afvalt. Neem daarbij stapjes van 10 gram kh per dag en voeg een voor een producten uit bovenstaande lijst toe. Bedenk wel dat je dit soort dingen slechts 1 voor 1 per week mag toevoegen omdat je moet kunnen controleren hoe je lichaam reageert. Zolang je langzaam af blijft vallen is het prima. Blijkt echter dat je weer wat aankomt of krijg je na het eten van dit voedsel trek of kun je je niet bij een klein portie houden, schrap die producten dan weer voor een poosje.

De pre-handhavingsfase is bedoeld om er achter te komen wat jouw Atkins-koolhydratenevenwicht is, oftewel je ACE (Atkins Carbohydrate Equilibrium). Dit is een toestand van evenwicht in je stofwisseling, een balans tussen de koolhydratenbeperking (waardoor je afvalt) en overdreven koolydratengebruik (waardoor je aankomt).

Je vindt je ACE als volgt: als je een aantal dagen achter elkaar steeds 60 gram nettokh hebt gegeten zet je de stap naar 70 gram. Blijf wekelijks zo 10 gram toevoegen, net zo lang totdat je niet meer afvalt. Kom je iets aan, dan doe je weer een stapje terug, 5 of 10 gram en op die manier heb je dan je ACE gevonden. Kom je echter met 60 gram kh aan, dan ga je terug naar 50 gram. Blijf op deze manier met de kh spelen tot je niet meer afvalt maar ook niet aankomt. Dan heb je je ACE gevonden. Iedereen een eigen ACE, een jonge lichamelijk actieve man heeft een hogere ACE dan een oudere vrouw die voornamelijk zit. Het belangrijkste is dat je begrijpt dat de pre-handhaving naadloos moet aansluiten op de fase van de levenslange handhaving.

Hieronder een voorbeeld van een dagmenu bedoeld voor vanaf fase 3, met niet meer kh per dag dan 60 gram:

Ontbijt:
40 gram volle yogurt met 120 gram bramen en een hard gekookt ei

Lunch:
1 gegrilde hamburger
Salade met dressing van het huis en stukjes kaas naar keuze

Diner:
Ovenschotel met tonijn

Fase 4. De levenslange handhaving.

In deze permanente fase kun je genieten van een ruime keuze aan heerlijke producten, waarbij je zorgt dat je op of net onder je ACE blijft. Dat houdt dus in dat je het aantal kh altijd in de gaten zult moeten blijven houden. Als het goed is heb je nu geen behoefte meer aan junkfood en andere slechte kh omdat je je eetpatroon zodanig hebt aangepast dat je van veel lekkerder dingen wil genieten.

Na die hele strijd om al die kilo⤙s denk je misschien dat dit een makkelijke fase is. Zorg er echter voor dat je jezelf onder controle houdt, ook tijdens deze laatste fase en ga nooit meer terug naar je oude leefgewoontes, de kilo⤙s zullen er dan weer aanvliegen en daar had je het nou net niet voor gedaan.

Hieronder een dagmenuutje, bedoeld voor vanaf fase 4, de gerechten bevatten niet meer dan 75 gram kh per dag:

Ontbijt:
40 gram volle yogurt met 15 gram muesli en 180 gram gemengde bessen

Lunch:
Hamrolletjes met kipsalade
Koolsla
120 gram kersen

Diner:
Gebraden kip met citroen
Een halve zoete aardappel
Kortgebakken bladgroenten

Snack: abrikozen met ricotta

Boeken
Klik hier voor alle Atkins boeken bij Bol

“als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: za 01 mei 2010 19:39    
Vrouw Weeggegevens   Hannah1
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven

Dieet: G.O.K (Yvonne Lemmers)

Reageer met quote
Hoi Greet,

Ik heb net even op je site gekeken en vond het erg interessant om te lezen. Ik had het plan om te gaan GOKken maar ik wordt door Karin aan het twijfelen gebracht om niet weer Atkins te gaan doen.
Wat goed van je dat je al zover gekomen bent!!!
Ik neus morgen even op mijn gemak op je site rond, ik heb al wel een vraag voor je,op je site staan menu's, zijn die om mee te beginnen Fase 1 of is dat voor een later stadium fase 2 omdat er brood en crackers bij staan??
Ik ben bijna op gewicht met eiwitdieet misschien zou ik met fase 2 kunnen beginnen??
Ik ga er in ieder geval over nadenken!! (dankzij Karin Verward )

Groetjes Hannah

Ik heb levenslang maar dat heb ik liever zonder dan met al die extra kilo's!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2010 0:44    
Vrouw Weeggegevens   Greetje
† IN MEMORIAM

Dieet: Sleeve en lowcarb

Reageer met quote
Hoi Hannah

Mooi dat je al bijna op gewicht bent Erg blij

Als je er toch al bijna bent zou je gewoon moeten kijken of GOK bij jouw leefstijl past.
Ieder mens is verschillend en het gaat erom dat je een leefstijl vindt voor het hele leven en op je gewicht blijft. Alle informatie goed doorlezen en dan goed aanvoelen wat je het fijnste vindt.

Inderdaad is er een strenge week en week 2 is uitgebreider van mijn site.
Heel veel succes!

“als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2010 9:16    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1