Onderwerp menu

Forum: Info lowcarb en dagboeken
Subforum: Info: Atkins dieet
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Algemene info over het Atkinsdieet

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Jadie
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 5-2-2004
Berichten: 1328
Dieet: Atkins
Woonplaats: Hoogvliet


  Reageer met quote
Atkins Dieet
Het koolhydraatarme dieet van Dr. Atkins beweert dat het een van de weinige diŽten is die echt werkt en vol te houden is.

De kern van het Atkins-dieet:
Op een koolhydraat arm dieet mag je elke dag zoveel eten tot je verzadigd en vol bent, zolang je de etenswaren eet die zijn toegestaan. Het gaat niet om hoeveel je eet (kwantiteit) maar om wat je eet (kwaliteit). Het dieet is een ketogeen dieet.

GEEN:
Aardappelen, Rijst, Pasta, Brood, Suiker (snoep, koek, etc.), Meelproducten

WEL:
Vlees, Vis, Eieren, Kaas, Roomboter

Het Atkins dieet bestaat uit verschillende fasen.
Fase 1 - Introductiedieet (minimaal 2 weken) - Inductie
o Niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag. Dat zijn 3 kopjes groente of 2 kopjes salade + 2/3 kopje gekookte groente van minder dan 10% koolhydraten.
o Als je honger hebt, mag je eten tot je genoeg hebt (niet tot je propvol zit). Als je geen honger hebt moet je niets eten of bij voorbeeld een eiwitrijk tussendoortje, evt. met vitamine erbij.
o Absoluut niet eten wat verboden is!
o De voeding bestaat uit pure eiwitten, pure vetten (olijfolie, roomboter en mayonaise mogen echt!) of een combinatie van eiwitten en vetten.

Wat mag je eten?
o Vlees : Rundvlees, varkensvlees, lamsvlees, bacon, kalfsvlees, wild.
o Vis : Tonijn, zalm, tong, forel, bot, sardines, haring.
o Gevogelte : Kip, kalkoen, eend, gans, kwartel, fazant
o Zeebanket :Oesters, mosselen, inktvis, garnalen, kreeft, krab
o Eieren: Gebakken, geroerd, gepocheerd, zacht- en hardgekookt,omelet
o Kaas ** : Oud, jong, roomkaas, cottage cheese, zwitserse kaas, cheddar, mozzarella

Uitzonderingen:
1. Vleeswaren met nitriet of suiker (veel worstsoorten)
2. Producten die niet voor 100% uit vlees, vis, pluimvee bestaan
** Alle kaassoorten bevatten koolhydraten, vergeet ze niet te tellen.
GEEN: dieetkaas, smeerkaas, weikaas, kaasvervangende producten. Mensen met een gistinfectie, allergie voor zuivel of kaasintolerantie mogen geen kaas eten.

Groente met 10% koolhydraten of minder:
Sla IJsbergsla Morellen
Krulandijvie Peterselie Olijven
Bieslook Venkel Zuring
Radijs Andijvie Selderij
Witlof Champignons Komkommer
Peper Alfalfakiemen

Tuinkruiden:
Dille, rozemarijn, tijm, oregano, basilicum

Dressing:
Olie, citroensap, kruiden

Garnering:
Kaasblokjes, plakjes ei, gebakken spekjes, gebakken champignons, ansjovis

Dranken:
o Water (elke dag minstens 2 liter naast de andere dranken)
o Koffie en thee (zonder cafeÔne)
o Room* (let op de koolhydraten)
o Bronwater (evt. Met schijfje citroen)
o Kruidenthee (geen gerst, dadels, vijgen, suiker)
o Mineraalwater
o IJsthee met kunstmatige zoetstof
o Heldere bouillon / soep (niet alle merken)
* Geen afgeroomde melk, yoghurt. VETARM = meer koolhydraten.

Vetten en OliŽn:
Oliesoorten en vele vetten zijn een belangrijk onderdeel van onze voeding. In elk geval gammalinoleenzuur en omega-3 oliŽn (zalmolie en lijnzaadolie). Olijfolie is ook nuttig (enkelvoudig onverzadigd). Alle plantaardige oliŽn zijn
toegestaan. Sesam-, soja-, zonnebloem- en saffloerolie zijn het beste. Roomboter mag wel, margarine niet.
Mayonaise (behalve als u geen gist mag). Vet in vlees en vis mag.

Kunstmatige zoetstoffen:
Sacharine, aspartaam, acesulfaam-K (hou hier wel rekening mee dat het nadelig kan werken op de zoetvraag van de hersenen en dat bij veel mensen het bloedsuiker hierop reageert) Zie ook punt over kunstmatige zoetstoffen en shakes.

Niet toegestaan:
Sorbitol, mannitol en andere hexitolen.
Alle natuurlijke zoetstoffen zoals: maltose, fructose (fruitsuiker), lactose (melksuiker)
o Introductie bevat geen fruit, brood, granen, zetmeelhoudende groente, zuivelproducten (wel kaas, room, boter)
o Eet geen dieet producten, behalve als er op staat dat ze geen koolhydraten bevatten.
o Suikervrij op een etiket is niet genoeg. Let op de hoeveelheid koolhydraten.
o Kauwgum, hoestsiroop en keelpastilles zitten vol met suiker of verkeerde zoetstoffen, dit mag dus niet.

Fase 2 - Continu gewichtsverlies fase
Langzaam stapsgewijs koolhydraten toevoegen (5 gram per week).

Als je aan het einde van introductiedieet nog minstens 15 kilo wilt kwijtraken, kun je het beste heel langzaam koolhydraten toevoegen. Om de 3 Š 4 weken 5 gram.

Bij voorbeeld:
Amandelen, Hazelnoten
Andijvie
Bloemkool
Champignons
Radijs
Spinazie
Tomaat
Selderij
Aardbeien
Bosbessen
Frambozen

Overige groente:
Asperges Stok-wasbonen Kool
Aubergine Bloemkool Snijbiet
Tomaat Boerenkool Koolrabi
Sjalotjes Ui Rabarber
Courgette Prei Spinazie
Rapen Okra Pompoen
Taugť Avocado Bamboescheuten
Zuurkool Broccoli Peulen
Spruitjes Artisjok Selderijknol

Waarom werkt het Atkins Dieet?

Wat is ketose?
Het Atkins dieet is een ketogeen dieet. Het principe van het ketogeen dieet is een vetrijke voeding(+/-80%) met weinig koolhydraten (zetmeel en suikers) en veel eiwitten. Bij een dergelijk dieet mist het lichaam de koolhydraten en moet het op zoek naar een andere energiebron: het schakelt over op vetverbranding. Door het gebrek aan glucose kan het vet niet volledig verbrand worden met als gevolg dat er een reststof overblijft, de ketozuren, en het lichaam gaat in "ketose".

Ook door te vasten kun je in "ketose" raken. Groot gevaar hierbij is echter dat je lichaam vet maar ook lichaamsweefsel kwijtraakt. Bovendien kun je belangrijke mineralen kwijtraken waardoor levensgevaarlijke situaties kunnen ontstaan!!..
Dit heb ik gevonden op het internet.......groetjes...Jadie

Op koolhydraten.in kunt u zien hoeveel koolhydratenin producten zitten. Ook vindt u het aantal calorieŽnen de hoeveelheid vet. Dit is vooral van belang voor mensen met een low carbdieet of het Atkins dieetvolgen.
http://www.koolhydraten.in/koolhydraat/1526

Bron: Greetje

_________________
Je kan beter een blauwtje lopen,dan een groentje blijven!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur e-mail MSN messenger BerichtGeplaatst: do 19 feb 2004 17:49    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1