Onderwerp menu

Forum: Dieet Informatie
Subforum: Grip op Koolhydraten & Dagboeken
Onderwerp: vorige :: volgende

Sponsor Links

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Aanbieding

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Adviesdraadje Grip op Koolhydraten

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens  Kaatjekat
Moderator
Moderator

Dieet: Ervaringsdeskundige G.0.K & W.m.d.W

Reageer met quote
Hier kun je terecht voor extra informatie en specifieke vragen over "GoK".

"OPGEWICHT, Grip op koolhydraten" heet het boek van Yvonne Lemmers. Zij is dietiste en heeft in navolging van de Zweedse Annika Dahlqvist een eetmethode ontwikkeld die koolhydraatbeperkt is, maar met meer eiwitten en vetten, omdat die beter en langer verzadigen.

Doordat je lijf minder koolhydraten binnenkrijgt, gaat het je bloedsuiker op peil houden door vetten aan te spreken (te verbranden) en val je af.
Deze methode schijnt ook bij uitstek geschikt te zijn voor mensen met (dreigende) Diabetes II.

Je begint in Fase 1 (op gewicht komen) met 2 kh arme maaltijden per dag en een koolhydratenuur, waarin je met in achtneming van de richtlijnen uit fase 1 ook kh rijke producten kunt eten naast andere voedingsmiddelen.

Het boek bevat groene, oranje en rode pagina's waar lijsten staan met dingen die je altijd mag (groen), die je beperkt, dus liever alleen in je "uurtje" mag (oranje) en stoffen die je echt moet vermijden (rood) zoals kunstmatige zoetstoffen als aspartaam, glucosestroop, fructosestroop en nog een aantal andere.

Fase 2 (op gewicht blijven) is voor als je op je streefgewicht bent, of als je voelt dat je lijf gewend is geraakt aan minder koolhydraten en je wilt stabiliseren. Dan ga je koolhydraten toevoegen en uitproberen wat voor jou werkt. Dat noemt Yvonne: je eigen strategie bepalen. Er zijn verschillende strategieën om fase 2 te doen waar je uit kunt kiezen, afhankelijk van wat het beste bij je eet- en leef patroon past.

Eind juni 2010 komt het "Grip op koolhydraten" kookboek uit

Ik begeleid - in overleg met Yvonne Lemmers - de mensen op de weegclub die deze methode willen volgen.
Groetjes, Karin.

14 juni 2010

Het is zover!

Met trots delen wij - Yvonne Lemmers en Thea Bremer - mee dat na een periode van hard werken er een mooi full-colour kookboek bij de drukker ligt. Waarschijnlijk binnen 10 - 14 dagen al te leveren aan onze trouwe forumleden.

We hebben bij de omslag gekozen voor een duidelijke link met het eerste boek. Vandaar weer mijn gezicht, maar dan gespiegeld, met als voordeel dat de boeken - met dezelfde maten - mooi in de boekenkast passen en tegen elkaar aan gehouden, een compleet gezicht vormen. Om in de stijl van Grip op Koolhydraten te blijven is gekozen voor de kleur ORANJE voor dit kookboek.

dankzij de weegclub ben ik waar ik nu ben met genoeg motivatie om door te gaan tot waar ik zijn wil

Laatst aangepast door Kaatjekat op di 15 jun 2010 8:34, in totaal 8 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 19:28    
Sponsor
Vrouw Weeggegevens  Odette
Moderator WmdW

Dieet: Puur en KH-bewust, diabeteservaringsdeskundige

Reageer met quote
Helder en duidelijk, collega!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 20:43    
Moderator
Moderator

Reageer met quote
Transvetzuren, ongezonde slechte geharde vetten, staan op de rode lijst en dienen derhalve vermeden te worden. Transvetzuren zitten volop in koek, snoep, cake, chips, donuts, patat en ander fastfood.
Vreemd genoeg staan ze ook op de oranje lijst onder het kopje snacks en zoetigheid. Ik heb Yvonne Lemmers hierop aangesproken en dit is haar antwoord:

"Ik had die vraag al veel eerder verwacht...

Tja, als je mensen iets verbiedt dan wordt het psychologisch gezien juist een aantrekkelijk iets...

Transvetzuren staan op de rode lijst.
Hierop staan de producten die je beter kunt vermijden.
Lang houdbare koekjes en overige vetbevattende producten met een lange houdbaarheidsdatum bevatten vaak wat transvetzuren.

Als je de richtlijnen van fase 1 hanteert mag je hooguit 1/4 van de hoofdmaaltijd van de oranje lijst gebruiken en 1/4 fruit van de oranje lijst.
Een grote dagelijkse hoeveelheid ORANJE LIJST PRODUCTEN zoals koekjes, chips, croissants etc kan dat niet zijn.
Ik ga er vanuit dat een mens van nature kiest voor de "goede" koolhydraten... en soms buiten het boekje gaat en dan kiest voor de "slechte" koolhydraten...
Als je het voor 80% goed doet dan kan het lichaam de overige 20% wel opvangen...

En voor alle andere mensen en kinderen die zich niet helemaal aan de richtlijnen van fase 1 houden is het zeer raadzaam om de RODE PAGINA PRODUCTEN zoveel mogelijk te beperken.
Kans is groot dat degenen die nog geen gewichtsprobleem hebben, dit dan ook niet krijgen. Vooral van belang bij (jonge) kinderen inclusief baby's.
Mijn hart draait om als ik een klein kind cola light zie drinken...

Kortom met in achtneming van de richtlijnen van Grip op Koolhydraten zal het je niet lukken om grote hoeveelheden slechte transvetzuren binnen te krijgen.

Karin,
Kun je hier iets mee???"

dankzij de weegclub ben ik waar ik nu ben met genoeg motivatie om door te gaan tot waar ik zijn wil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 12:44    
Vrouw Weeggegevens  Ellen
Beheerder
Beheerder

Dieet: Low carb met Kcal tellen

Reageer met quote
Goed om te weten, had je ook gevraagd waarom kwark wel altijd mag en yoghurt niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 16:06    
Moderator
Moderator

Reageer met quote
Yoghurt is een melkproduct dat op gecontroleerde manier gefermenteerd en verzuurd is, kwark is een soort heel verse kaas. De melk wordt aangezuurd met melkzuurbacteriën, waarna er stremsel aan wordt toegevoegd.
Het zijn dus 2 verschillende producten.

Laatst aangepast door Kaatjekat op zo 02 mei 2010 18:34, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 16:17    
Vrouw Weeggegevens  Moonhare Thessa
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: G.O.K

Reageer met quote
Ik weet niet of ik op de juiste plek nu zit voor mijn vraag, maar ik heb het boek Grip op koolhydraten gekocht en wat ik me afvraag is, hoeveel koolhydraten mag je nou ongeveer per dag? Incl je koolhydraat-uurtje?
Ik kan het niet echt terug vinden (maar misschien kijk/lees ik ook gewoon niet goed)

Alvast bedankt!

Groetjes
Thessa

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2010 23:15    
Vrouw Weeggegevens  momo234
Ik blijf hier bij de weegclub

Dieet: GOK

Reageer met quote
Als je de kwark of yoghurt "ophangt" haal je er nog meer koolhydraten uit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2010 23:50    
Moderator
Moderator

Reageer met quote
Thessa, je zit precies op de goede plek met je vraag! Ik heb je antwoord in je eigen dagboek gegeven, maar voor nieuwsgierigen onder ons: het gaat om de balans, kijk op blz. 35 en 97-101.

Als je ongeveer 20% koolhydraten eet ben je heel goed bezig, een paar dagen minder KH is geen probleem.
Dus als je met je maaltijden per dag rond 1500 kcal zit, mag daarvan 75 gram kh zijn, bij 1200 kcal max 60 gram kh.

Maar het blijft persoonlijk. De een valt niet af met 75 gram kh en de ander wel. En dat heeft weer te maken met een heleboel andere factoren zoals beweging, darmflora, stress, rust, samenstelling voeding, vocht, medicijngebruik, nutriënten, afvalverleden en leeftijd.

Laatst aangepast door Kaatjekat op zo 02 mei 2010 18:50, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2010 0:32    
Vrouw Weeggegevens  Moonhare Thessa
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: G.O.K

Reageer met quote
Dank je wel! Ik ga gelijk kijken Lach

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2010 7:54    
Vrouw Weeggegevens  momo234

Dieet: GOK

Reageer met quote
Kaatjekat schreef:
Thessa, je zit precies op de goede plek met je vraag! Lachen ik heb je antwoord in je eigen dagboek gegeven, maar voor nieuwsgierigen onder ons: het gaat om de balans, kijk op blz. 35 en 97-101.

Bladzijden waarvan ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2010 13:45    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 1 van 8